23948sdkhjf

Plastbuss sänker bränslekostnaden

Genom att använda fiberarmerad plast i karossen till en långfärdsbuss istället för stål, kan vikten sänkas med 1 ton. Enligt forskare på KTH ger resultatet minskad bränsleförbrukning och en buss blir cirka 5 procent billigare.

I EU-projektet Litebus har forskare från ett antal universitet och företag i Europa sedan 2006 undersökt om det är möjligt att bygga lättare transportfordon för att uppnå EU:s mål om minskad bränsleförbrukning. Från Sverige är det forskarna Anna Hedlund-Åström och Magnus Burman från skolan för teknikvetenskap vid KTH som deltagit i arbetet, och ansvarat för deleb livscykelkostnadsberäkningar (LCC). - Sett över en tidsperiod om 15 år blir lättviktsbussen av kompositmaterial runt 50 000 euro billigare. Detta eftersom den är lättare vilket i sin tur gör att bussen kräver lägre energiförbrukning. En viktsbesparing på chassi och kaross startar också en positiv viktspiral där man kan använda en mindre motor, lättare hjulupphängning, mer mera. Med kompositmaterial blir dessutom underhållskostnaden lägre, säger Magnus Burman. Projektet har utvecklat kompositbågar som bärande element med vägg och takpaneler i sandwichmaterial. Detta innebär få element som fogas samman genom limning vilket erbjuder möjlighet för rationell produktion. Bussen blir lättare och stryktålig enligt det rundslagningstest som genomfördes som avslutning i projektet. - Det finns ett krockkrav på bussar, och det är detta rundslagningstest. Vi har nu visat att den här kompositbussen klarar detta med marginal, säger Magnus Burman.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093