Studentbil godkänd för svenska vägar
Det känns väldigt skönt att den äntligen är besiktigad, efter mycket jobb och det ska bli roligt att se den köra på vägarna, säger Max Wisten, en av LTU studenterna som deltagit i Baldos II teamet. Studentprojektet Baldos vid Luleå tekniska universitet har tidigare nått framgång vid tävlingen Shell Eco Marathon. Det gick visserligen inte så bra vid årets upplaga av tävlingen, så målet blev istället att få bilen godkänd av Svensk bilprovning för trafik på svenska vägar. Det är en kärntrupp på sju studenter, projektledning och anställda vid LTU som arbetat med förberedelserna för besiktningen. Man har kompletterat bilen med vindrutetorkare och vindrutespolning, defroster, säkerhetsbälte, indikeringslampor för blinkers och ljus. Bilen har i den besiktade versionen en liten förbränningsmotor på 25 kubik, som drivs på etanol och dubbla elmotorer som laddas under etanoldriften. I vanliga fall, när det är ett svetsat chassi kontrolleras till och med svetsade skarvar och man tar in materilalintyg för att se att man valt lämpliga material. När det gäller Baldos II är det lite speciellt eftersom chassiet är i kolfiber. SFROs besiktningsman tittar på hela bilens layout och att hjulupphängningen har rätt vinklar och är rätt injusterade. - Vår ingångspunkt det är ju hela tiden att bilen ska klara att användas på gatan. Så den måste ju tåla att köra på en trottoarkant och köra ner i en grop, säger Gustav Ulander, besiktare åt SFRO. Bilen är nu godkänd av SFRO och besiktigad och klar hos Svensk bilprovning och nu inväntas registreringsskyltar och försäkring innan den kan börja rulla lagligt på de svenska Vägarna.