23948sdkhjf

Baksätet regerar i Skodas nya kombi

Då står man där igen, framför en av bakdörrarna och väntar på att bilen ska låsas upp. Det är svårt att inte dra sig till baksätet på en Skoda Suberb. Genom att helt enkelt förlänga en lånad bottenplatta från Passat med 30 centimeter har Skoda ökat trivselfaktorn rejält i sin största modell. En modell som därmed käkar dyrare premiumkollegor till frukost. Det är bara att rada upp dem; Mercedes E-klass, Volkswagen Passat, Volvo V70 eller Audi A6, för att ta några. Ingen av nämnda bilmodeller kommer i närheten av Skoda Suberb. För att knäcka denna tjeckiska baksätesvagn i benutrymme krävs det något i stil med Mercedes R-klass. men då är prisskillnaden sisådär en halv miljon. Som ni har förstått imponerar knäutrymmet var du än sitter i bilen. I baksätet har en vuxen person, runt 1,85 cm lång, cirka 20 centimeter kvar till stolen framför! Det är om man sitter bakom sig själv med den plats man behöver även i framstolen. Även om taklinjen sluttar en aning hinner den inte förstöra takutrymmet ovanför huvudet heller. Men väljer du soltak, som finns som tillvalsutrustning, blir takhöjden genast sämre. Ett tufft beslut då soltaket ger bilen ett fränt utseende, härlig utsikt från baksätet och en luftig känsla i bilen, men också betydligt sämre takhöjd. tyvärr måste någon köra bilen också, vilket faktiskt är helt oproblematiskt. Få märken har gjort en sådan klassresa som Skoda de senaste tio åren. Mycket är nu hämtat från koncernens övriga syskon, bland annat känner vi igen klimatanläggningen, samma som i GT-modellen av nya Golf Variant, dock med den karaktäristiska gröna färgen hos Skoda vilket känns fräschare. Annars är detaljerna i förarmiljön, precis som resten av bilen, ganska återhållsamt formgivna utan dramatik. Sammantaget lyckas man skapa en kvalitetskänsla likvärdig med betydligt vassare konkurrenter och som förare trivs man bakom ratten. Utöver tillval som panoramaglastak och eldriven baklucka finns även ett nyckellöst system, kallat Kessy, som gör premiär i Suberb. Modellen går också att få med Volkswagens parkerings-assistent som är förfinad och nu endast behöver 80 centimeter, utöver bilens längd, för att fickparkera bilen helt automatiskt. Den styr – du gasar och bromsar – i en Skoda! Lastförmågan ligger på fina 1 865 liter med baksätena nerfällda och 633 liter uppfällda. Siffrorna kommer dock att försämras lite på den svenska marknaden då svenska bilar får ett plant lastgolv som standard. Bilarna utrustas med ett utdragbart lastgolv som gör att en kant mot bakluckan samt en balk precis innan baksätet undviks, men då försvinner också drygt fem centimeter av lastdjupet. Under huven Känner vi igen motorerna från koncernens övriga märken. Det finns en uppsjö av motorer att välja mellan, dock är TDI Greenline borttagen i väntan på en ny CO2-optimerad miljömotor som Skoda inte vill lämna några uppgifter om i dagsläget, men den kommer att erbjudas med femväxlad manuell låda. Motor-Magasinet passade på att provköra 2,0 TDI med 170 hk och 1,8 TSI med 160 hk, båda utrustade med manuell sexväxlad låda. Motorerna går väldigt mjukt och fint även om bensinaren är mer förlåtande mot föraren och Skoda har lyckats riktigt bra med ljudisoleringen. Vid körning på Italiensk Autostrada, med asfalt slät som barnhud, är det endast vindbruset från backspeglarna som gör sig påminda vid högre farter men inte heller vid sämre väglag stör vägljudet. Däremot har stötdämpningen det tuffare med asfaltskarvar och andra ojämnheter på italienska bergsvägar, något som man märker främst i baksätet. Haldex fyrhjulsdrift finns som tillval på både 2,0 TDI 170 hk och 1,8 TSI 160 hk, även på värstingmodellen 3,6 V6 med 260 hk. Kanske är det en generationsfråga, men framtiden lär utvisa om Skoda lyckas skaka av sig sin bakgrund som "billigt öststatsmärke" med nya Suberb. I takt med att Skodas modeller får allt mer tillval och utrustning blir det svårare för Skoda att behålla sin profil och vara Volkswagenkoncernens "billighetsmärke". Men att övertyga folk om att de får "mest bil för pengarna" kommer man ju också långt med och när det gäller Skoda Suberb Combi är det svårt att inte hålla med. Förutsatt att du är en person som inte bryr dig om vad grannarna tycker.


Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11