Volvo PV - en riktig godbit för Geely
Volvo Personvagnar redovisar en rörelseförlust på 135 miljoner dollar i sin kvartalsrapport, vilket kan jämföras med en förlust på 458 miljoner dollar motsvarande period 2008. Det har naturligtvis kostat på för både Ford och Volvo att man nu lyckats vända verksamheten och stoppa förlusterna. Mycket kraftiga rationaliseringar har gjorts och många anställda har fått lämna sitt jobb. Hittills i år har Volvo PV gått med drygt 4,3 miljarder kronor i förlust. Det kan jämföras med förra årets förlust på 13,3 miljarder kronor för helåret. Sedan det första kvartalet i år, när Volvo PV bara producerade 64.000 bilar, har försäljningen långsamt kommit tillbaka. Andra kvartalet tillverkades 74.000 bilar och med tredje kvartalets 77.000 bilar ligger Volvos produktion de första nio månaderna på 215 000 bilar. Tredje kvartalet har till och med gått bättre än Fordledningen spådde tidigt i somras. Ford tror nu på en rejäl ökning under det fjärde kvartalet. Prognosen är 95.000 bilar. Det innebär att årsvolymen för Volvo skulle landa på 310.000 bilar. Enligt Volvoledningen krävs en årsvolym på 315.000 bilar för att kalkylerna för det så kallade krisavtalet ska hålla. Enligt avtalet, som slöts i våras, får de anställda lönesänkningar och frysta löner i utbyte mot att inga varsel får läggas före årsskiftet. Avtalet skulle spara 500 miljoner kronor i år. Volvo har minskat sina kostnader kraftigt i och med de stora personalneddragningarna som startade förra året när nästan var fjärde fick gå. I rapporten från Ford finns inga nya uppgifter om den eventuella försäljningen av Volvo PV. Man nöjer sig med att konstatera att den budgivare man förhandlar med är Geely inför den eventuella försäljningen av Volvo. Det pågår alltså förhandlingar mellan Ford och Geely om Volvo PV och kinesiska tidningar vädrar morgonluft för den kinesiska biltillverkaren. Den ansedda tidningen Automotive News China publicerade nyligen en artikel där man skriver "China’s "Henry Ford" drives Geely onto global stage". Denne Kinas Henry Ford är Li Shufu, grundare av Zhejiang Geely Holdings. Li Shufu uppges ha mycket gemensamt med Henry Ford, från en barndom på landet till en envishet att börja bygga bilar från schratch. Om diskussionerna mellan Geely och Ford Motor Co. blir framgångsrika kommer de, Li Shufu och Henry Ford, att ha ytterligare något gemensamt, att bli ägare till Volvo. Så långt Automotive News China. Geely är alltså Fords förstahandsval i budprocessen på Volvo PV. Ford anser att Geely har potentialen att bli en ansvarig framtida ägare av Volvo och föra verksamheten framåt samtidigt som man bevarar bolagets kärnvärden och dess oberoende som ett svenskt varumärke. Ford kommer inte vid en försäljning att behålla något ägande i Volvo PV. Någon tidsgräns för förhandlingarna finns inte. Helt klart är dock att ägarbyte för de svenska personbilstillverkarna närmar sig. Både Volvo PV och Saab Automobile verkar stå på tröskeln till att få nya ägare och mycket tyder på att detta kan vara klart innan årsskiftet. Vi ser fram emot nya och starka ägare som kan föra den svenska biltraditionen vidare. När vi nu verkar ha lämnat den djupaste krisen bakom oss behöver inte minst bilindustrin satsa på framtiden.