Premiär för nya Golf Variant
Kombiversionen av Golf, eller Variant som det heter på Volkswagenspråk, har varit en framgångsrik modell på marknaden, både när det gäller tjänstebilsförare och som familjebil. Kombiversionen har hittills stått för 33 procent av den totala Golf-försäljningen i Sverige. Grundpriset för nya Golf Variant blir 178 900 kronor. Bilen är då utrustad med ESP, sex krockkuddar, takreling, elfönsterhissar runt om, elmanövrerade och elvärmda ytterbackspeglar samt centrallås med fjärrkontroll och stöldlarm. Med andra ord gott om utrustning redan i grundutförandet. Lastkapaciteten är exakt samma som hos föregångaren med en lastvolym på 1 495 liter, vilket fortfarande är en bra siffra jämfört med konkurrenterna i detta storlekssegment. Vad är det då som är nytt? Generellt kan man säga att motorer och tillvalsutrustning är det som skiljer från tidigare modell. I övrigt har inte bilen genomgått några drastiska förändringar på utsidan, bilen har fortfarande det slätstrukna bakpartiet. Då är fronten desto mer aggresiv och kraftfull, helt i linje med Volkswagens aktuella design-DNA. När det gäller utrustning kommer Golf-kombin att följa samma linje som nya Golf på den svenska marknaden. Variant erbjuds antingen i ett grundutförande eller i en mer välutrustad version kallad Masters. I den senare ingår bland annat multifunktionsratt i läder, mittarmstöd fram med luftutsläpp till baksätet, lättmetallfälgar på 16 tum, farthållare, komfortstolar med reglerbart svankstöd och luftkonditionering. Till de motorstarkaste versionerna, TDI 140 och TSI 160, erbjuds även Varianten i GT-utförande och då hittar vi bland annat sportstolar klädda med tyg och alcantara, interiörpaneler i matt krom, 17 tumsfälgar, sportchassi, däcktryckskontroll, dimstrålkastare och mörktonade rutor från b-stolpen. Som tillval finns också, för första gången på Golf Variant, automatisk parkeringsassistent. Systemet är finjusterat och behöver nu endast sextio centimeter framför och bakom bilen för att kunna ratta in i en parkeringsficka helt på egen hand. Har du inte testat detta så gör det på närmaste VW-handlare – klart imponerande. Som förare behöver du endast gasa och bromsa. Bland motorerna som finns tillgängliga från start hittar vi en miljöklassad 1,6-liters version på 102 hk anpassad för E85/bensin, två TSI (direktinsprutade bensinmotorer med turbo) på 122 hk samt 160 hk och en Common Rail turbodiesel med 140 hk. Dessutom erbjuds en dieselversion på 105 hk kallad BlueMotion Technology. Med CO2-utsläpp på 109 gram/km och en förbrukning på 0,42 liter/mil blir den miljöklassad i Sverige. Mot slutet av året kommer nya Golf Variant även att kunna beställas som fyrhjulsdriven. De två mest kraftfulla bensinmotorerna (TSI med 122 hk och 160 hk) samt den starkaste turbodieseln (TDI med 140 hk) kan beställas med en automatisk DSGdubbelkopplingslåda. Nytt är också att DSG-lådorna i de större motorerna nu är sjustegade. Tekniken ger låg bränsleförbrukning och komfortabel ljudnivå inne i bilen men tyvärr även ryckig acceleration vid gaspådrag. Positivt är att VW lyckats sänka bränsleförbrukningen rejält i flera modeller av Varianten med de nya drivlinorna.