Unik mötesplats för branschen - Bilverkstad 2010
Det säger Lars Wedin, vd för Sun Maskin & Service AB i Karlstad, en av alla utställare från hela landet som anmält sig till easyFairs Bilverkstad på Kistamässan den 12-13 januari 2010. Intresset för det nya säljeventet och mötesplatsen för leverantörer och inköpare från bilverkstadsbranschen i Mälardalen är stort och de utställare som hittills anmält sig representerar alla olika produktgrupper inom motorbranschen. – Responsen har varit mycket bra och många uppskattar det upplägg som Bilverkstad får med lagom stora montrar. Dessutom kan vi ju erbjuda unika möjligheter till “lärande" genom vårt intressanta program med seminarier och learnshops, säger Ann-Kristin Mogren, projektledare vid arrangerande easyFairs. Utställarna kan på Bilverkstad enkelt visa upp sina produktnyheter samtidigt som besökarna hittar allt de behöver under ett tak. På mässan visas produkter som verkstadsutrustning, verktyg, reservdelar, bilvård, däck och fälgar, tillbehör, tvättar, tjänster och ytbehandling. I Sverige omsätter bilservice och bilreparationer inklusiva däck, glas och plåt cirka 37 miljarder kronor per år. Stockholms-regionen är landets klart största marknad för bilverkstäder med över hälften av den samlade bilparken och mer än 1 200 bilverkstäder. Här finns också ett tydligt behov av en samlad mötesplats för branschen. Med en nybilsförsäljning som minskat har behovet av service ökat. Sedan EU:s nya gruppundantag infördes har den svenska bilservicemarknaden genomgått en strukturomvandling och avreglering som öppnat för nya affärsmöjligheter. Oberoende bilverkstäder, som uppfyller biltillverkarnas kvalitetskrav inom teknik och fackkunskaper, kan numera reparera och serva olika bilmärken utan att fordonstillverkarens garantier upphör att gälla. Men detta ställer också nya krav på verkstäderna när det gäller utbildning och utrustning. Även den lilla verkstaden som vill kunna jobba med nyare bilmodeller måste ha kunskap och verktyg för att klara den nya tekniken. – Det gör att Bilverkstad 2010 kan bli extra intressant för de verkstäder som vill lära sig mer om ny teknik och nya produkter, säger Ann-Kristin Mogren. 12 jan 13.00 Nyheter i Fokus Missa inte när MotorMagasinet diskuterar och testar utställarnas mest spännande nya produkter inför publik. 12 jan kl 15.00 Är du snabbare än Ramona Karlsson? – Jag är grym på att byta däck på tid, hävdar Ramona. Utmana henne på mässan om du tror att du har en chans! Ramona Karlsson Rallyförare och jurymedlem i TV4’s Sveriges värsta bilförare Utmanare kan anmäla sig på hemsidan: www.easyfairs.com/bilverkstad 13 jan 11.00 Nyheter i Fokus Missa inte när MotorMagasinet diskuterar och testar utställarnas mest spännande nya produkter inför publik. 12 jan kl 11.00 Kan man lita på sin bilverkstad? Får du bra information om hur verkstaden skall utföra ditt uppdrag? Får du en tydlig och klar prisoffert från din bilverkstad? Stämde priset när du skulle betala för din beställning? Varje dag utför landets bilverkstäder omkring 20-30.00 service- och reparationsarbeten – allt från en enkel reparationsåtgärd till en kvalificerad service. Kontrollerad Bilverkstad är landets enda opartiska kvalitetskontrollant som brett följer upp hur jobben blir utförda och vad kunderna anser om levererat arbete. Leif Fagerlund, Ordförande, Kontrollerad bilverkstad 12 jan kl 12.00 Hybridfordon: när kommer de? Hybridfordon behövs för att vi skall kunna driva våra fordon med renare (elektrisk) energi, men hur fungerar dem, och vilka frågor måste lösas innan vi ser många hybridfordon på vägarna? Lennart Josefson, Professor, Föreståndare för Svenskt Hybridfordonscentrum Detta seminarium kräver ingen anmälan. 12 jan kl 14.00 Vägen från förbränningsmotorn till elbilen Vilka krafter styr utvecklingen – kunden – myndigheterna – samhället i övrigt. Skillnaden mellan "private good och common good" är en av de viktigaste faktorerna. Vägen till elbilen är kantad av svårigheter och utmaningar. Det kommer att finnas en kamp mellan konventionell och ny teknik. Hur länge kan förbränningsmotorn konkurrera? Kan elbilen verkligen ta över marknaden? Vilka är nyckelteknologierna? Det finns många i samhället som undrar varför vi inte producerar elbilar nu – "tekniken finns ju" - och det finns skeptiker som menar att elbilar aldrig kan erövra marknaden. Hans Carlstedt och Magnus HB, Tidigare konstruktionschef och projektledare inom Volvo Personvagnar 12 jan kl 17.00 Vad krävs för att bli en bra tävlingsmekaniker? Att byta 4 hjul och tanka fullt på under 8 sekunder vid depåstoppen är sannerligen imponerande men arbetet som tävlingsmekaniker på högsta nivå innebär så mycket mer. Om man inte uppskattar överraskningar och oregelbundna arbetstider med mycket nattarbete är jobbet som tävlingsmekaniker inget bra val, dessutom krävs passion och gedigen utbildning. Tony Ring vet vilken roll teamarbetet spelar för framgångarna på banan och vikten av skickliga och dedikerade mekaniker. Tony Ring, Flerfaldig internationell racingmästare 13 januari kl 10.00 Le Mans – från pojkdröm till verklighet Många har säkert drömt att någon gång få tävla på vad som kanske är världens mest berömda racerbana, Le Mans. Betydligt färre är de som fått chansen att förverkliga den drömmen. För Bo Lindman och hans team Retrospective Motorsport blev Le Mans Classic, världens största tävling för klassiska racerbilar, vägen från pojkdröm till en högst oväntad seger. Ta del av historiken och bakgrunden, projektet och vägen till framgång, låt dig inspireras i dina egna projekt, i jobbet och på fritiden.Och kanske också få en liten inblick i hur man kan arbeta med den alltmer ökande "retromotorismen" i sin kundkommunaktion. Bo Lindman, Retrospective Motorsport, Segrare med Saab 93B i Le Mans Classic 2008 13 jan kl 12.00 Hur skall mindre allbilsverkstäder klara sig i framtiden? Mindre allbilverkstäder står inför ett växande problem. Med mer avancerad teknik i bilarna blir kraven större på kunskap och utrustning. Krister Thorvaldsson, Sweduc 13 januari kl 13.00 Toyotamodellen- sextimmars arbetsdag med bibehållen lön För c:a 7 år sedan började Toyota Center i Göteborg två sextimmarsskift med bibehållen lön för sina mekaniker. Detta för att få ner väntetiderna i plåt och serviceverkstaden samt att nyttja lokaler, verktyg och maskiner m.m effektivare. Införandet av sextimmars arbetsdag med bibehållen lön har resulterat i bättre försäljning och resultat samtidigt som servicenivån förbättrats genom kortare väntetider. Effektiviteten har höjts, personalen är mer motiverad och sjukskrivningstalet har sänkts. 13 jan kl 14.00 Fordonsgas bra för miljön och för ditt företag Naturgas och biogas fordon (fordonsgas) är ett reellt alternativ i dag i Sverige och Europa. Nya bilmärken, modeller och utvecklingstekniker har visat sig vara framgångsrika inom den svenska industrin för lätta och tunga fordonssegment. Naturgas och biogas som fordonsbränsle kan arbeta antingen i Otto eller Dieselcykel. Andra förmåner är t ex att fordonsgas har det lägsta CO2-utsläppet samt låga årliga bränslekostnader. Under presentationen får du titta närmare på en biogasbil. The presentation will be held in English. Claudio Córdova, Business Development Gasprodukter/Fordonsgas, E.ON Gas Sverige AB Detta seminarium kräver ingen anmälan.