Trenden är mattsvart med inslag av miljögrönt
På plats på SEMA-show i Las Vegas gjorde Motor-Magasinet sin vanliga djupanalys av vilka färger och trender som råder inom motorbranschen. När det gäller färger, är de faktiskt gemensamt med Essen för ett antal år sedan. Det är fortfarande svart och orange som råder, även om det nu är matta lackeringar som rockar tyngst. Självklart var också målet för kreativiteten närmast uteslutande amerikanska bilar från alla tidsepoker i en salig blandning. Det stora trendbrottet var faktiskt jänkarnas nyväckta miljöengagemang, vilket känns märkligt i ett land som annars inte verkar bry sig nämnvärt om något som har med miljö att göra. En hel avdelning på mässan visade bilar som hade byggts enbart på miljötemat. Det var inga simpla ombyggnationer av befintliga bilar utan totalt nyskapande och bilar byggda helt från scratch. Fantasin hade flödat flitigt och uppskattningen från besökarna var mycket stor. Fräckaste miljöhybridbygget fanns dock inte i denna samling utan hade smugit sig in i den stora biltillbehörshallen. Mottot för bygget var; varför måste en elbil se så tråkig ut? FAMP=D med Frank Raymond vid rodret hade i samarbete med Factory Five Racing byggt en elbil av en choppad 3-fönsters Ford -33:a, till svenska fyndigt översatt till "elrod". En fräck och djärv idé som trots användande av en gammal hot rod både blev trendriktigt och nyskapande. Låg vikt i kombination med en elmotor på nästan 300 hk och 800 Nm i vridmoment är nog det närmaste en partikelaccelerator man kan komma! Workshop live var nästa uppskattade inriktning, inte nytt direkt men satsningarnas omfattning gjorde stort intryck. Ford hade kavlat upp ärmarna ordentligt och lagt beslag på en monteryta i storlek med en fotbollsplan. Där fanns absolut allt! Från läckra muskelbilar till motivlackerade moderna Mustanger till förvuxna Super Duty, underhållning genom saxofonisten Alto Reed, full uppbyggnad av en -69 Mustang Fastback, den kända motivlackeraren Mickey Harris som målade en huv med nostalgiska bilar och hela Pimp my Ride-gänget med Xzibit och Mad Mike i spetsen. Som tomtens julklappsverkstad för alla bilintresserade, oavsett om det är Ford man brinner för eller inte. Nästa workshop var Hot Rodders "Tomorrow Engine Challenge" där organisationen skänkt närmare en halv miljon dollar till finalisternas skolor för att stimulera fler att utbilda sig till bilmekaniker och motorbyggare. Team Fel-Pro med fem killar från Joliet Central High School vann hela tävlingen genom att plocka isär och skruva ihop en V8-motor på smått otroliga 44 minuter och 22 sekunder. Det är fantastiskt imponerande. Byggen med otrolig finish fanns hur många som helst liksom byggen med enormt stor hjul. De nya jänkarna som Charger, Camaro och Mustangen är alla ganska stora i karosserna och hade alla försetts med upp till 26 tum stora hjul. För att kunna köra med dem krävs luftfjädring vilket också alla hade. De fanns massor av s.k. "Trailer-Queens" som bara visas upp på mässor och utställningar, men de verkliga vinnarna var de som kunde uppvisa närmast samma finish med ändå köras på gatan. Det värsta bygget var därför helt klart Bob Fryz spektakulära Cadillac -48 Sedanette med kompressor, enormt högt insug med rejäl "bird-catcher", raka blås ut genom sidan och 20x16 tum stora hjul bak. Han körde fram och tillbaka i LasVegas Boulevard natten innan utställningen öppnade. Mycket manligt. Hårigaste sleepern var Underground Racings mattsvarta Lamborghini Gallardo med dubbelturbo och 1600 hästar under huven. Företaget har specialiserat sig på att bara trimma Lamborghini, Audi och Ferrari, klart nischat! En stor och viktig trend var annars samhällsengagemanget genom olika donationer, auktioner till förmån för barn och sjuka samt insamlingar till välgörande ändamål. Detta tar amerikanerna på mycket stort allvar. På bilutställningen som hölls utanför mässhallarna visades flera memorial cars upp. Flera militärfordon hade täckts med namn på stupade amerikaner i Irak och Afghanistan, en polisbil var fylld med namnen på stupade poliser i tjänst. Folk som passerade la en blomma eller donerade pengar till de anhörigas familjer. I montrar på mässan och på scenen auktionerades bilar ut där hela beloppet skänktes till olika välgörenhetsfonder. WD-40 hade byggt en 2010 Camaro med 600 hk motor som visades under mässan och som senare skulle säljas på Barrett-Jackson Classic Car Show & Auction till förmån för hemlösa barn. SEMA ger stort intryck på alla sätt och vis. Alla trender startar kanske inte USA, men de trender som skapas av positiv art tar vi gärna till oss.