23948sdkhjf

Europas biltillverkare måste öka forskningen

Om den europeiska bilindustrin ska kunna behålla sin konkurrenskraft så krävs det ökade resurser för forskning och utveckling. De europeiska biltillverkarna är idag de största privata investerarna i forskning och utveckling i Europa med omkring 20 miljarder euro i investeringar varje år.

När det Europeiska rådet för Automotive R & D (Eucar) nyligen samlades i Bryssel så underströks behovet av att påskynda investeringarna i forskning och utveckling. Dessutom diskuterades även potentialen för elektrifiering av fordon, det vill säga hur man ska få fram effektiv teknik för elbilar. Professor Jürgen Leohold som är ordförande i Eucar, och tillika vd för Group Research Volkswagen säger att bara genom intensiv forskning och nära samarbete med Europeiska kommissionen och andra viktiga intressenter, kan målen uppnås. Särskilt i dagens ekonomiska situation måste ökade satsningar på inovation påskyndas för att säkerställa den långsiktiga konkurrenskraften hos den europeiska bilindustrin. I samband med mötet i Bryssel överlämnade Leohold den nya skriften Eucar Focus till Anne Houtman från EU-kommissionens generaldirektorat för energi och transport. I Eucar Focus beskrivs de viktigaste strategiska forskningsämnena och aktiviteterna för de kommande åren: rörlighet i städer och transport, alternativa bränslen, elektrifiering av fordon, säkerhetstillämpningar i samverkande system, innovativa material och miljövänlig tillverkning. En panel med fordonstillverkare, leverantörer, elindustrin och EU-kommissionen diskuterade också möjligheterna för elfordon. Paneldeltagarna var överens om att intresset och potentialen för elfordon är stort, men de utmaningar som finns kvar innan elbilar är en självklarhet i trafiken är betydande. Anne Houtman konstaterade att från EU:s sida ser man elfordon som mycket viktiga när det gäller bättre luftkvalitet, minskade CO2-utsläpp och minskad bränsleförbrukning. Houtman uppmanade också alla inblandade det vill säga elleverantörer, bilindustrin och andra intressenter att gemensamt arbeta fram de normer som kan krävas för att elbilar ska få en naturlig plats i trafiken. Eucar arbetar med att underlätta och samordna, före marknadsintroduktion, forsknings-och utvecklingsprojekt och deltar i ett brett spektrum av ett gemensamt europeiskt forsknings- och utvecklingsprogram inom den europeiska bilindustrin. Medlemmar i Eucar är BMW, DAF, Daimler, Fiat, Ford Europe, GME / Opel, Porsche, PSA Peugeot Citroën, Renault, Scania, Volkswagen Group och Volvo. Bilindustrin dras med stora kostnader för att utveckla nya bilmodeller, det kan kosta åtskilliga miljarder kronor i utvecklingskostnader. Pengar som man ska hämta hem igen när bilen börjar säljas. Men när det, som idag, säljs bilar med förlust så blir det förstås betungande för tillverkarna. Samtidigt ställer myndigheter och samhället krav på att bilarna ska förses med ny teknik för säkerhet, miljö med mera. Därför krävs finansiellt stöd. På hemmafronten har vi ju kunnat se att både Volvo Personbilar och Saab Automobile sökt lån hos europeiska investeringsbanken EIB för forskning och utveckling inom miljö och säkerhet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109