23948sdkhjf

Fler skadas i trafiken - om det blir färre dubbdäck

— Att göra städer dubbdäcksfria riskerar trafiksäkerheten. Det är inte ens säkerställt att miljön blir bättre bara för att dubbdäcken tas bort. Däremot vet vi att trafiksäkerheten försämras utan dubbdäck, så detta är en politiskt mycket dålig idé, säger M

I dag kör 71 procent av svenskarna dubbat, 22 procent väljer dubbfritt och sju procent väljer däck av allroundtyp, enligt en undersökning som har gjorts av försäkringsbolaget If. Ett dubbdäcksförbud i vissa stadskärnor väntas få genomslag även på trafiken utanför städerna. I våras beräknade VTI hur många fler som skulle skadas och dö i trafiken om dubbdäcksanvändningen minskar. Vid 20 procent dubbdäcksanvändning skulle antalet polisregistrerade olyckor med personskador öka med 140 stycken, antalet dödade skulle öka med 4,4 personer och antalet svårt skadade med 33 personer per år, enligt VTI. Detta är teoretiska beräkningar som bygger på olika däcks väggrepp. – Ur trafiksäkerhetssynpunkt är dubbdäck säkrare än dubbfria på alla underlag förutom löst packad snö. För de cirka 70 procent av trafikanterna som använder dubbdäck kommer förbudet att innebär en minskad trafiksäkerhet, särskilt när det inte går att garantera en förbättrad vinterväghållning, säger Niklas Stavegård. VTI har ansökt om att få genomföra en ny stor studie kring vinterdäck, dubbade såväl som odubbade. Den senaste större olycksstudien gjordes redan 1990, sedan dess har det hänt en hel del med däcken. Enligt den undersökningen var personbilar med dubbdäck i mindre utsträckning inblandade i olyckor än personbilar med dubbfria vinterdäck. Då var skillnaden 13 procent efter att hänsyn tagits till att det fanns en del skillnader mellan personer som väljer olika typer av däck och olycksbilarnas säkerhetsstandard.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063