EU inför ny märkning av däck
Parlamentet antog utkastet till förordning på onsdagen utan att rösta om det. Förhandlare från parlamentet och rådet kom överens om en kompromiss i början av oktober, då föredragande Ivo Belet (EPP, BE) lovordade den nya lagens fördelar. - Det nya märkningssystemet är en okomplicerad åtgärd med många vinster för miljön och för konsumenterna, sade han då och betonade att kostnaderna för tillverkarna blir minimal. Precis som annan europeisk energimärkning, kommer däckmärkningen att klassa in däcken från bäst (klass A) till sämst (klass G). Utöver att ange hur mycket däcken påverkar bilens bränsleeffektivitet, kommer märkningen också att ge information om prestanda vid vått väglag och externt däck- och vägbanebuller, angivet i decibel. Från och med den första november 2012 kommer leverantörer av däck till personbilar och lätta nyttofordon (med däck av C1-, C2- och C3-klass) vara skyldiga att informera sina kunder om bränslesnålhet, våtgrepp och bullerklasser i tekniskt reklammaterial, inklusive internetsidor. Regummerade däck, terränggående däck för yrkesmässigt bruk och racerdäck undantas från detta krav. Samtliga C1- och C2- däck som produceras efter första juli 2012 måste antingen ha ett klistermärke eller förses med en lös etikett när den skickas från fabriken till butik eller garage. Till skillnad från hushållsapparater ligger däck inte alltid framme i butikerna, så parlamentets ledamöter insisterade på att försäljarna ska vara skyldiga att visa etiketten för köparna före köpet och även på, eller i anslutning till, räkningen. För att främja tysta däck förhandlade parlamentet fram en ändring i illustrationen för buller (se bilaga 2). Nivån av externt däck- och vägbanebuller kommer att anges med tre svarta eller vita "vågor" som strömmar ut ur en högtalare mitt i däcket. Tysta däckvarianter (buller på max 68 decibel), kommer till exempel att förses med en svart och två vita vågor bredvid siffran för antalet decibel. Eventuella stimulansåtgärder för att främja försäljningen av däck med bättre prestanda kommer att beslutas på nationell nivå. Till exempel skulle medlemsländerna kunna uppmuntra försäljning av däck som har lägst nivå C för bränslesnålhet och våtgrepp.