Volkswagen satsar på långsiktig tillväxtstrategi
Koncernen avsätter 13,3 miljarder euro i investeringarna i ytor, fabriker och utrustning kopplat till bildivisionen för att modernisera och utöka sitt produktprogram. Tyngdpunkten ligger på nya bilar, nya versioner och varianter av befintliga modeller i nästan alla storleksklasser, baserade på koncernens flermärkesstrategi där modultänkandet står i fokus. Inom området drivlinor, kommer nya motorgenerationer som erbjuder ytterligare förbättringar av prestanda, bränsleförbrukning och utsläpp att introduceras. Utöver detta, kommer 6,6 miljarder euro att investeras i produktövergripande teknik under de närmaste tre åren. Höga kvalitetskrav i kombination med kostnadseffektivitet, gör att de nya produkterna kräver modifieringar när det gäller såväl pressverktyg och lackering som monteringsfaciliteter.
- De här investeringarna utgör basen för att säkerställa arbetstillfällen och den framtida utvecklingen av våra produktionsanläggningar världen över. Vår enda möjlighet att kunna erbjuda morgondagens bästa produkter är att investera redan idag. Och det är det som ledningen och arbetstagarna inom Volkswagen-koncernen är fokuserade på, understryker Bernd Osterloh, ordförande i Volkswagen-koncernens arbetstagarråd.