23948sdkhjf

DRIVe Around The World för att skapa kontakter

Facebook är mötesplatsen där över 100 miljoner människor loggar in dagligen. Och den här 80 dagar runt jorden tävling DRIVe Around The World kan ses som ett slags socialt experiment - en utmaning för deltagarna att se hur väl sammanbundna de är med resten av världen. - Drive Around The World bygger på filosofin att en människas kopplingar till resten av världens befolkning bara är sex steg bort. Vår tanke är att skapa ett engagerande experiment som lockar människor att ta kontakt med varandra på ett nytt och unik sätt, säger Lukas Dohle, ansvarig för Live Communication och sociala media på Volvo Personvagnar i Göteborg, Sverige. Tävlingen startar 16 november och avslutas 5 februari. Den nås antingen via Volvo Personvagnars sida på Facebook med adressen www.facebook.com/volvo där det också går att läsa om den. Eller så är adressen för att komma direkt till tävlingen apps.facebook.com/drivearoundtheworld. Enkelt förklarat går tävlingen ut på att köra Volvos effektiva, bränslesnåla Volvo C30 DRIVe jorden runt, vilket är en sträcka på drygt 4 000 mil, genom ett nätverk av kontakter. Volvo C30 DRIVe drar 3,8 liter bränsle per 100 kilometer och har en räckvidd på 133 mil på en tank. Det betyder att varje deltagare virtuellt kör bilen max 133 mil, lämnar den vidare till en Facebook-vän som i sin tur lämnar den vidare. Cirkeln sluts när bilen når startpunkten igen. Det går att följa de olika teamens väg runt jorden via Volvos sida på Facebook. Det vinnande teamet i Drive Around The World belönas med en donation på 15 000 Euro till ett klimatneutraliserande projekt via Myclimate med syfte att minska den globala uppvärmningen. Myclimate arbetar efter Gold Standard - en certifierad standard enligt FN som tagits fram av bland annnat WWF International och Greenpeace International. Summan räcker till att eliminera den mängd koldioxid som en genomsnittlig person skapar under en dryg livstid. Dessutom bidrar Volvo Personvagnar med ytterligare pengar motsvarande 99 gram koldioxid - vad Volvo C30 DRIVe släpper ut per kilometer - per tävlingsdeltagare. - Utmaningen stämmer väl överens med Volvos nya kampanj "There"s more to life than a Volvo, thats why you drive one". Det gör vi genom att lyfta fram hur viktiga kontakter är för att göra världen bättre. När tävlingen är avslutad kommer vi troligen genom det vinnande teamet ha funnit världens mest välförbundna människor, säger Lukas Dohle.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079