Ny granskning: Garantivillkor för personbilar
Konkurrensverket har skickat ut en enkät till 20 personbilsleverantörer för att få information om vilka erbjudanden, garantier och andra tjänster som innefattar krav på att service utförs av verkstäder som har auktoriserats av leverantören, så kallade märkesverkstäder. Bakgrunden är klagomål till Konkurrensverket där man har uppmärksammats på att vissa personbilstillverkare tycks inskränka sina kunders rätt att serva sina bilar hos andra, fristående verkstäder. Klagomålen har gällt de förlängda eller utvidgade garantier som bara erbjuds de bilägare som låter tillverkarnas auktoriserade verkstäder utföra servicen. Detta kan påverka konkurrensen på marknaden för verkstadstjänster negativt. Även marknaden för försäljning av reservdelar, där fristående tillverkare kan få svårare att konkurrera med leverantörer av originaldelar, kan påverkas. Konkurrensverket har inlett en granskning av leverantörernas erbjudanden. Det sker genom att de ombeds svara på ett antal frågor. Även konsumenter och andra intressenter har möjlighet att höra av sig till Konkurrensverket med synpunkter. Senast den 15 januari vill myndigheten ha in svar.