23948sdkhjf

Volvo PV ökar tempot i utvecklingen av eldrivna bilar

Volvo presenterade en körbar elbilsprototyp i september 2009. Den C30 som nu visas i Detroit representerar nästa utvecklingssteg. Den har både en komplett interiör med nya instrument och en vidareutvecklad batteripackning. - Den första prototypen hjälpte oss att identifiera huvudutmaningarna på tekniksidan, till exempel batteriernas placering och säkerhetsfrågorna. Nu har vi tacklat dessa utmaningar utan att kompromissa med C30:s fräcka och körglada personlighet. Jag är mycket nöjd med resultatet. Den eldrivna C30 vi visar i Detroit är en betydligt mer komplett produkt, säger Lennart Stegland, chef för Volvo Specialvagnar. Nästa stora steg är att ta fram en fabrikstillverkad serie provbilar. Dessa kommer att köras av utvalda användare under en tvåårsperiod för att ge Volvo Personvagnar värdefulla erfarenheter, både när det gäller teknik och förarbeteende. Projektet får 150 miljoner kronor i stöd från Energimyndigheten. En batteridriven elbil har andra egenskaper än en bil med förbränningsmotor. Testflottan kommer att ge Volvos experter möjligheten att studera hur användarna hanterar dessa skillnader. - Vi kommer ha stor nytta av provningen i vår fortsatta utveckling av elbilar. Den kommer också förse de som planerar framtidens infrastruktur med viktiga data. Vi vill också få reda på vilka kringtjänster som behövs för att göra elbilen till det mest attraktiva valet i framtiden, säger Lennart Stegland. Den eldrivna Volvo C30 ser ut som en vanlig C30. Den har samma säkerhetsnivå, komfort och utrymmen som standardbilen. Den mest uppenbara skillnaden inuti bilen är den nya instrumenteringen. Här är kontroller och instrument något annorlunda än en konventionell Volvo med förbränningsmotor. Det nya, användarvänliga kombinationsinstrumentet visar i princip enbart fart och energiförbrukning. Föraren får t ex också information om batteriets laddningsstatus och andra data som är relevanta för en elbil. Körupplevelsen är också annorlunda. Den eldrivna C30 har inga växlar och kraften levereras utan minsta avbrott, med fullt vridmoment tillgängligt så fort föraren trycker på gaspedalen. - Att glida i väg så gott som ljudlöst är en speciell upplevelse. Kraften finns där direkt. Vi behöver lägga mycket tid på att anpassa transmissionssystemet så att det blir både bekvämt och säkert för föraren. På samma gång måste det utnyttja batteriets kapacitet optimalt vid olika hastigheter, säger Lennart Stegland. En elmotor kräver bara en fjärdedel så mycket energi för att göra samma jobb som en motor som drivs med ett fossilt bränsle. Den överlägsna energieffektiviteten kommer att bidra till att intresset för elbilar ökar i takt med att CO2-kraven blir allt tuffare. Den Volvo C30 som presenteras i Detroit har Litium-Ion batterier som kan laddas via ett vanligt eluttag hemma eller vid speciella laddstationer ute i trafikmiljön. En fulladdning tar cirka åtta timmar. Om bilen laddas med förnyelsebar energi kan CO2-utsläppen bli nästan noll även i ett livcykelperspektiv från "vaggan till graven". Toppfaren är cirka 130 km/h. Accelerationen från 0-100 km/h tar mindre än 11 sekunder. Räckvidden med ett fulladdat batteri är ca 150 km. Detta täcker in det dagliga behovet för mer än 90 procent av Europas bilister. Elmotorn är placerad under motorhuven, medan batterierna (24kWh) dels är installerade i kardantunneln, dels i det utrymme där bränsletanken sitter i dagens Volvobilar. Batterierna är placerade utanför passagerarutrymmet och på avstånd från bilens deformationszoner. - De är dessutom väl inkapslade och balkstrukturen runt dem är förstärkt. För oss är elbilen ytterligare en spännande utmaning i vår strävan att bygga världens säkraste bilar. En elbil måste vara lika säker som andra Volvobilar, både när det gäller att äga, köra och vid en eventuell krock, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert vid Volvo Personvagnar. Det är flera faktorer som avgör vilken potential elbilar har på morgondagens bilmarknad. - Köparna måste tycka att en elbil både är attraktiv att köra och att äga. Därför måste vi se till att våra elbilar är lika säkra och lika bekväma som bilar med andra drivkällor. Det är också viktigt att de har jämförbara prestanda, säger Paul Gustavsson, ansvarig för Volvo Personvagnars elektrifieringsstrategi. - Vi tror på den här tekniken och med testflottan vill vi visa att elbilar har stor marknadspotential. Men att erbjuda köparna en attraktiv bil räcker inte. Initialt behövs dessutom subventioner som gör den dyra batteritekniken överkomlig för bilköparna. Vi hoppas att myndigheterna och resten av samhället vill följa med på vår "Drive towards zero" - Volvo Personvagnars resa mot bilkörning med nollutsläpp.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063