23948sdkhjf

Kritik mot nytt besiktningsdirektiv

Avvisa det nya EU-direktivet 2009/40/EC för kontrollbesiktning. Det säger Sveriges Åkeriföretag i ett brev till ledamöter i EU-parlamentet och till EU-kommissionen. Det nya direktivet ställer orimliga krav på den teknik som kontrolleras vid den årliga besiktningen av tunga fordon.

I ett nytt direktiv 2009/40/EC krävs nybilsprestanda vid kontrollbesiktning av lastbilars bromsar. Det medför en förändring i bedömningen som idag tar hänsyn till normal förslitning. Nu byter lastbilsägare de delar som uppnått en förslitningsgrad som ekonomiskt och säkerhetsmässigt motiverar byte. Om alla delar ska hålla nybilsstandard måste betydligt fler komponenter bytas. Att upprätthålla nybilsprestanda på bromsar vid kontrollbesiktning av tunga lastbilar ökar kostnaderna för europeiska transportföretag, för konsumenter och för samhället. -Detta är ett dåligt EU-beslut. EUs parlamentariker bör gripa in och avvisa direktivet 2009/40/EC om kontrollbesiktning av fordon, säger Mårten Johansson, vice ordförande i IRUs Internationella Tekniska Kommitté och teknikchef i Sveriges Åkeriföretag. Sveriges Åkeriföretag och International Road Transport Union (IRU) diskuterade det nya direktivet 2009/40/EC med företrädare för myndigheter, tillverkare och åkerinäringen vid ett möte i Stockholm nyligen. -Vid Stockholmsmötet beslutade vi att kontakta EU parlamentariker och kommissionen för att få en ändring säger Mårten Johansson. I det nya direktivet har metoden att kontrollera bromsar mot fastställda referensbromskrafter fallit bort. -Det är en bra metod som på ett harmoniserat sätt bedömer bromsprestanda, konstaterar Mårten Johansson. Referensbromskrafter kan också användas för kontroll av bromsar på äldre fordon. Den möjligheten behöver finnas kvar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078