Framgångar för Skoda Auto på den kinesiska marknaden
Skoda Auto passerade 100 000 sålda bilar på den kinesiska marknaden under 2009. Tjeckiens största biltillverkare tangerar redan fjolårets försäljningssiffror. Under november månad såldes 11 186 bilar vilket är en ökning med 173 procent jämfört med samma månad under 2008. Skoda Auto har enbart varit representerade på den kinesiska marknaden i tre års tid. Totalt har Skoda 235 återförsäljare representerade i Kina och ytterligare enheter är planerade och expansionen fortsätter. Försäljningen för Skoda Auto kommer att uppgå till närmare 120 000 bilar på denna tillväxtmarknad under 2009, där företaget har haft en årlig tillväxt som uppgår till närmare 93 procent. -Kina har kommit att bli en nyckelmarknad i Skoda Autos globala strategi och spelar en betydelsefull roll för märkets framtida utveckling. Octavia har sedan modellen lanserades i juni 2007 gjort stor succé. Även Fabia som introducerades här i december förra året har skördat stora framgångar. Lanseringen av Superb i augusti i år var oerhört viktig i fråga om vår fortsatta expansion i Kina. När vi nu passerar över 100 000 sålda bilar är detta en betydelsefull milstolpe för oss när det gäller att utveckla Skoda som bilmärke i Kina samt motiverar oss att bibehålla den positiva trend som vi har skapat även fortsättningsvis, säger Reinhard Fleger, styrelseledamot i Skodas koncernledning med huvudansvar för försäljning.