All fordonsinformation samlad på ett ställe
- När Vi startade projektet med AIS Infoportal så var det framförallt ett problem vi såg och som vi i vår vision ville lösa. Problemet som vi också själva upplevt under våra många år i branschen var bristen på information och tiden man lägger ner på att s Det underlättar det dagliga arbetet avsevärt, bl.a. att kunna hitta översättning från originalnummer. I och med att vi säljer mer och mer till märkesverkstäder och att våra verkstäder servar allt nyare bilar får vi ofta förfrågningar, där de anger originalnummer. Vi har då möjlighet att gå in i TecDoc´s katalog via Infoportalen och hitta motsvarande delar i vårt eget sortiment. Vidare kan vi komma direkt in i TecDoc´s katalog via bilens registreringsnummer, precis som i vår egen katalog. Skillnaden är att här har får vi uppgift om nästan alla tillverkares reservdelar och mer information med mått och bilder. Ja, vi har också tillgång Vivid´s tekniska program, framför allt tekniska ritningar och sprängskisser. När man säljer reservdelar får man många gånger förfrågningar om hur olika delar är monterade ihop och var delarna sitter, detta gäller framför allt från privatpersoner, men även från verkstäder. Visserligen har vi själva i butiken stor kunskap om detta, men vi kan givetvis inte allt. Att också Vivid´s program är registreringsnummerkopplat är en stor fördel. Ja definitivt är det så. Vissa dagar använder vi programmet upp till 20 gånger för att få fram olika typer av information. Detta sparar tid både hos oss i butiken och hos våra leverantörer. Vi har också tillgång till informationen alla timmar vi har öppet, alltså även kvällar och helger. Där är annars en begränsning med att ringa en support- eller produktavdelning. Inför lanseringen har AIS-Nordic dragit igång en tävling där nytecknande av abonnemang kan ge fina priser, eller vad sägs om solsemester i Thailand, 46 tums LED TV eller presentkort på verkstadsutrustning.