Autoliv investerar i Japan
Expansionen innefattar en flytt av utveckling och tillverkning av säkerhetsbälten från hyrda lokaler i Fujisawa söder om Tokyo. Bilbältesverksamheten kommer att införlivas i Autolivs existerande airbag-verksamhet Tsukuba för att skapa en enhet som kan erbjuda Autolivs kunder i Japan stort kunnande inom alla områden inom bilsäkerhet. - Att vi expanderar i Japan är ytterligare ett steg i vår satsning i Asien och vår satsning på asiatiska kunder, säger Autolivs vdoch koncernchef Jan Carlson. Sammanslagningen av våra krockkudde- och säkerhetsbältesverksamheter i Japan kommer inte bara att öka vår konkurrensförmåga i Japan utan också globalt, då vi kan erbjuda våra globala japanska kunder bättre service där de utvecklar sina kommande bilmodeller. Autoliv har totalt åtta enheter i Japan som utvecklar och producerar en lång rad bilsäkerhetsprodukter som krockkuddar, bilbälten, bilrattar och säkerhetselektronik. Antalet anställda uppgår till 1 600 som har ansvaret för all verksamhet gentemot de japanska biltillverkarna även utanför Japan. Japanska kunder svarar för omkring 22 procent av Autolivs globala försäljning.