23948sdkhjf

Fyra av tio vill köpa bilen på nätet

Fyra av tio vill köpa sin bil direkt på nätet, främst för att slippa förhandla med bilhandlaren. Nio av tio nybilsköp föregås av research på internet, vilket förkortat beslutsprocessen— från fyra till sex månader. Detta visar den senaste upplagan av Capgeminis globala undersökning Cars Online.

Cars Online är konsultföretaget Capgeminis årliga undersökning av den globala bilindustrin. Insikterna kommer från mer än 3 100 respondenter från Brasilien, Kina, Europa, Indien, Ryssland och USA. 2009 har varit ett av industrins mest omvälvande år, med förändrade beteenden hos bilköparna som följd. - Vi ser tydligt att kundernas köpprocesser blir kortare och kortare. En anledning till det är tillgången till snabb information främst via internet. Men vi ser även att under lågkonjunkturen har varumärkeslojaliteten bland kunderna ökat och de är mer riktade och målmedvetna i sina sökningar. Biltillverkarna måste inse hur viktigt internet är för att dra nytta av den här kundlojaliteten och de bör göra sitt yttersta för att snabbt serva sina kunder på nätet, säger Johan Frykman sektoransvarig för bilbranschen på Capgemini. Nästan 40 procent av respondenterna uppger att de skulle vilja köpa sin bil på internet. Den vanligaste anledningen till att man inte vill köpa bilen i bilhallen är för att man vill undvika att förhandla eller över huvud taget ha kontakt med bilhandlaren. 50 procent är intresserade av att köpa reservdelar på samma sätt. Internet har på kort tid blivit det viktigaste sättet att nå bilkonsumenter. Nästan 90 procent använder idag nätet för att läsa på innan de gör sitt köp, att jämföra med 2005 då siffran var 61 procent. Studien visar att den moderna köpcykeln kan delas in i tre tydliga steg. Först använder konsumenter sökmotorer för att samla generell information. Därefter går man vidare till bilmärkens och försäljningsställens hemsidor. Slutligen vänder man sig till diskussionsforum och sociala medier för att få självupplevd, ärlig information, direkt från andra konsumenter. Detta nya beteende är högst troligt förklaringen till att köpprocessen förkortats, från sex till fyra månader. En annan trend som framkommer ur studien är att viljan att köpa miljöbilar* fortsätter att öka. Utöver de 41 procent som uppger att de redan äger en bränsleeffektiv bil uppger ytterligare 30 procent att de planerar att köpa en bil som är antingen bränsleeffektiv eller drivs av en alternativ energikälla. Samtidigt som intresset kontinuerligt ökat för miljöbilar håller motiven på att förändras. Fortfarande är höga drivmedelspriser den vanligaste anledningen. Men att det är bra för miljön blir allt vanligare som huvudorsak. I USA ökade miljöargumentet som huvudanledning. Förra året valde 19 procent att köpa en miljöbil för att det är bra för miljön. I år var motsvarande siffra 26 procent.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11