Lagerfinansiering - lösning för en pressad bilindustri?
Dessa kan sedan sälja bilarna i lugn och ro utan att binda sitt egna kapital. En trygghet för både återförsäljare och tillverkare. I Europa ökar lagerfinansiering konstant och bara ett exempel är det avtal som GE Capital och Jaguar Land Rover tecknade i dagarna. Avtalet är värt två miljarder kronor under en femårsperiod. 180 miljarder kronor. Så mycket omsätter GE Capital inom lagerfinansiering i Europa. Primärt är det företag i IT- och båtbranschen som upptäckt fördelarna med lagerfinansiering men nu har även bilindustrin vaknat. – Osäkerheten för återförsäljare inom bilbranschen gör att lagerfinansiering är ett tryggt sätt för dem att satsa framåt trots marknadssituationen, säger Craig Hopper, tf VD för GE Capital i Norden. En lösning med lagerfinansiering innebär att GE Capital agerar som mellanhand i transaktionen mellan biltillverkare och återförsäljare. Återförsäljaren får då ett antal räntefria dagar att sälja fordonen medan biltillverkaren får betalt omedelbart. Det är ett effektivt sätt att få fart på fordonsförsäljningen i Sverige och Europa. Lagerfinansiering är ett växande fenomen inom flertalet branscher på nordisk men framförallt paneuropeisk nivå. Avtalet mellan GE Capital och Jaguar Land Rover är ett av de största inom fordonsbranschen och gäller även det på paneuropeisk nivå. Det totala värdet är på över två miljarder kronor under fem år. – Det är självfallet ett viktigt avtal och ytterligare ett bevis på företagens ökande intresse för lagerfinansiering. Bara i Norden har vi tecknat helt nya avtal för nästan 180 miljoner kronor under 2009 och på paneuropeisk nivå ligger samma siffra på 1,2 miljarder kronor – innan avtalet med Jaguar Land Rover. Totalt omsätter vi över 180 miljarder per år på marknaden för lagerfinansiering. Det ökar nu i takt med att fler företag upptäcker fördelarna med att investera i verksamheten och låta en finansieringspartner ta den största risken, säger Craig Hopper.