Spyker-Saab - det nya svenska bilmärket
Men hur ska den nye ägaren få lönsamhet i Saab-tillverkningen. Det lär inte räcka med EIB-lån och annat kapitaltillskott, åtminstone inte på lång sikt. Spyker med Victor Muller i spetsen måste "vända" på hela Saab:s verksamhet för att kunna börja tjäna pengar på de bilar som produceras. I bilvärlden kan som bekant det mesta hända. Men att ett förlustbolag köper ett annat förlustbolag skapar naturlgtvis oro. 1+1 blir inte alltid 2, utan kan lika gärna bli 1. Spyker har under en följd av år gått med förlust och det har även Saab Automobile gjort. Nu bildar de plötsligt ett bolag som ska snabbt ska bli lönsamt. Det blir intressant att följa. Samtidigt som Spyker och Saab samlade ihop sig i Stockholm för att presentera affären, befann sig Fiat-chefen Sergio Marchionne i Stockholm för att tala om bilindustrins framtid. Marchionne har en vision om att inom inte alltför lång tid kommer det bara finnas en handfull biltillverkare kvar i Europa, liksom i USA och Asien. Naturligtvis kom frågan om Saab:s framtid upp, detta var innan beskedet om Spykers övertagande offentligtgjorts, och Marchionne får nog närmast betraktas som pessimistisk om Saab:s överlevnadschanser. "Marginella spelare blir bara marginella spelare", sade Marchionne. Inte desto mindre hade han ett visst intresse för Saab Automobile i samband med diskussionerna om Fiat skulle ta över Opel/Vauxhall från GM. Men den affären blev som bekant inte av. I en paneldebatt,där Marchionne även deltog, fanns även Leif Östling, vd för Scania. Östling skrädde inte orden när det gällde Saab Automobile. På den direkt frågan om han skulle kunna tänka sig att ta över Saab svarade han frankt, Aldrig i livet, inte ens om jag fick betalt. I en intervju med Sveriges Radio efter att Spyker-Saab affären blivit klar förklarade Östling att det finns många emotionella bitar i det här och väldigt mycket önsketänkande. Personligen tror jag inte på det här, inte mot bakgrund av den kunskap jag har om det här och av vad jag hör från mina kollegor i branschen. Spyker har ingenting att tillföra, lika lite som Koenigsegg. Det man måste tillföra är att Saab måste ingå i ett större sammanhang där ungefär 60 procent av produkten är bottenplattan, där måste man ha en skalekonomi, sade Östling. Det är väl lite där också som oron finns över hur det här ska kunna utvecklas till en lönsam affär. Men alla parter är nu mycket optimistiska. Nya Saab 9-5 är redo för produktion och finansiering finns för att, inom några år, nå över 100.000 bilar per år, enligt Victor Muller. Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile är lika optimistisk och ser lanseringen av nya 9-5 som en nystart för hela företaget. Och visst håller vi tummarna för att det ska gå. Efter allt som de anställda fått gå igenom så är de verkligen värda att få jobba vidare på ett företag som lyckas på den tuffa bilmarknaden. Kunderna lär i alla fall återvända när den nya modellen komnmer ut i bilhallarna.