Start/stop pressar utsläppen
Ford Focus med ett CO2-utsläpp på 99 gram/km är en av tre medlemmar i den nya Econetic familjen med Sverige premiär i slutet av månaden. Den andra utan start/stop-system släpper ut 104 gram/km. I Nice, veckan innan jul, var det presspremiär för den nya familjen. Det innebär att samtliga marknader får nästa Ford Focus Econetic i början av 2010. På plats fick pressen provköra den nya 5-dörrars Focus Econetic, första europeiska Ford-modellen med det nya automatiska start/stopp-systemet, som kombinerar en funktion för automatiskt start/stopp av motorn med bilens förnyelsebara system för laddning och avancerad batterihantering. Det automatiska start/stopp-system stänger automatiskt av motorn när den går på tomgång – när vi till exempel stannar vid ett trafikljus – och slår på den igen när det är dags att köra iväg. Det handlar om ett sätt att spara bensin när bilen står stilla. Systemet uppges sänka bränsleförbrukningen och CO2-emissionerna med upp till fem procent vid blandad körning. Vid stadskörning och vid tung trafik med många stopp kan besparingarna uppgå till hela 10 procent. När motorn stängs av förbereder den elektroniska styrenheten motorns system för en omedelbar omstart. Ett integrerat sensorsystem används sedan för att identifiera om vi utför en åtgärd som signalerar att vi tänker köra iväg, exempelvis genom att trampa på gaspedalen eller kopplingen. Så snart vi förbereder bilen för att köra iväg startar motorn tyst och nästan direkt. Det tar enligt uppgift systemet endast cirka en tredjedel sekund att få igång motorn. Processen sker nästan omärkligt och innan vi hunnit växla. För att kunna hantera det ökade antalet motorstarter har startmotorn uppgraderats med en högeffektiv elmotor och en mer kraftfull drevmekanism med minskade bullernivåer. Kraftfull batteriteknik krävs för att säkerställa att huvudbatteriet klarar de upprepade laddnings-/urladdningscykler som blir resultatet vid stopp/starter. Start/stopp systemet har även försetts med teknik som säkerställer att batteriet laddas på det mest effektiva sättet. Ett förnyelsebart laddningssystem ska öka generatoreffekten när bilen bromsas eller när hastigheten sänks. Det omvandlar bilens kinetiska energi till elkraft utan behov av ytterligare bränsle. Den "lediga" elströmmen används för att ladda batteriet så att det senare kan användas av elsystemen. Detta kan ske när motorn är avstängd under en stoppfas, men det kan även inträffa när generatorn drivs i ett mindre effektivt läge. Batteriet har ett hanteringssystem som kontinuerligt övervakar dess status och kommunicerar med det automatiska start/stopp-system, så att den förnyelsebara laddningsfunktionen kan ladda batteriet på bästa sätt. Start/stopp-systemet vet hur stor batteriladdning som är tillgänglig och kan därför låta motorn gå om batteriet saknar tillräcklig laddning. Nu är det naturligtvis inte enbart start/stop-systemet som pressat ner CO2-halten och bränsleföbrukningen – 3,8 liter/100 km. Drivkälla är Fords Duratorq TDCi diesel på 1,6 liters och 109 hästar vars insprutnings- och avgassystem har uppdaterats. Motorstyrningen har omkalibrerats och ett nytt partikelfilter har tillförts. Dessutom har den femväxlade lådan fått en annan utväxling. Vilket ger lägre varvtal och bullernivåer. Speciell olja med låg viskositet hjälper också till att minska friktionen och därmed energiförluster. Bättre aerodynamik och därmed bränslebesparing har man fått genom att sänka bilen fram och bak. Med stöd av senaste generationen Michelin Energy Saver-däck är rullmotståndet också pressat. Väljer du en Focus Econetic med start/stop system får du räkna med att pynta 6.500 kronor mer än om du väljer 104 grams varianten utan start/stop och en en bränsleförbrukning på snarlika 4,0 liter/100 km. Vi bedömer att det i första hand är kommuner med miljöprofil som kommer välja bilar med start/stop-system. För andra kunder handlar det i stor utsträckning om den aktuella modellen på 104 gram samt en ny prispressad variant på 90 hästar och 115 gram i utsläpp, säger Ola Norberg, informationsansvarig Ford Motor Company i Sverige.