Tanka rätt annars kan det explodera
Det var starka krafter som frigjordes när man som i det här fallet, försökte tanka fordonsgas med högt tryck, 230 bar, i en gasoltank som är gjord för bara sex bar. Bakpartiet på bilen flög i bitar och metalldelar spreds över macken. Det blev ett stort hål i taket ovanför pumpen och tryckvågen krossade också rutor i bilarna intill. Bilar som går på gasol är ovanliga i Sverige, men dess då vanligare i övriga Europa. Bilägaren i det här fallet hade nyligen köpt gasolbilen utomlands och information om tankning var vid köpet bristfällig. – Den informationen som han fick då, var att det var en gasbil. Antagligen sa de då till honom att om det inte fungerar med utrustningen när man fyller upp bilarna så kan man använda adapter för det gör man i utlandet, säger Christer Söderheim utredare vid Söderortspolisen till Sveriges Radio. Men i Sverige är adapter förbjuden. – Är det så att munstycket inte passar, så stanna upp, gör ingenting. Gå in och fråga på bensinstationen. Använd ingenting annat som adapter eller hemmagjorda saker, för då kan det bli sådana förödande konsekvenser, säger Christer Söderheim. Att tanka gas är lika enkelt som att tanka bensin. Ett munstycke ansluts till bilens gasnippel och tanken fylls till max-tryck. Gas-bensinbilar fungerar precis som vanliga bensin- och dieselbilar, förutom att räckvidden med gas är kortare. Fordon som kan köras med gas har vanligtvis två tanksystem, ett för bensin och ett för gas. Skulle gasen ta slut under körning slår bilen om automatiskt till bensindrift (de flesta modeller), alternativt krävs en knapptryckning för att fortsätta köra på bensin. Tekniken med gasdrift medger högre komprimering och därmed ökande verkningsgrad, men i dagens fordon som byggs för att köras med bensin eller med bensinmotorteknik utnyttjas inte potentialen fullt ut.