Framtiden för bilverkstäderna
Så låter budskapet från Sonny Waxmo som är utbildare på Fordonsteknik Support. Det framfördes på en välbesökt utbildningskväll som anordnades på Regson Fordonsexperten i Anderstorp i slutet av november. Målet med kvällen var att ge deltagarna tillräcklig kunskap om moderna miljöbilar för att kunna rådge dagens kunder när det bli dags att köpa en ny bil. Och dessutom ge samma kunder rätt service även i framtiden. Att kvällens ämne redan är aktuellt visade de rekordmånga deltagarna. - Det är helt otroligt, säger Sonny Waxmo. Jag har sysslat med utbildning i 16 års tid, och intresset har aldrig varit större. - Alla frågar om etanol, säger Ulf Peterson som är vd på Regson Fordonsexperten. Sedan märker vi att gas är oerhört intressant för framtiden, liksom elhybrider. Vi avslutade också kvällen med en möjlighet att känna på hur det är att köra en Toyota Prius. Behovet av kunskap kommer bara att bli större. 2012 införs nya utsläppsregler kallade Euro 5. De innebär först och främst mycket striktare regleringar för utsläpp. Men Euro 5 har också ett regelverk som gör att biltillverkarna måste samarbeta även med oberoende verkstäder. Det gör att den tekniska informationen blir lika tillgänglig för alla. Men samtidigt blir de olika tekniska lösningarna fler och fler - Vill man som fristående verkstad att kunden ska komma tillbaka även med sin nya bil, så måste man räkna med ett ökat behov av utbildning och support, säger Sonny Waxmo. Man kan inte lära sig allt. På en sådan här kväll är erfarenhetsutbytet deltagarna emellan värt lika mycket som själva utbildningen. Ett exempel som verkligen gick hem hos deltagarna var när Sonny Waxmo förklarade att inte en enda av bilarna på parkeringen utanför får säljas som nybil från och med 2012 eftersom de inte klarar de nya kraven. - Många får en liten chock när de inser hur stora förändringar detta innebär, säger Ulf Peterson. Det gör det ännu viktigare att på något sätt tillhöra en kedja, så att man kan få stöd med till exempel utbildning och fullständiga diagnosverktyg. Vad är det då deltagarna helst vill lära sig? - Det handlar framför allt om möjligheterna att ställa diagnos, säger Sonny Waxmo. De mekaniska jobben har man i regel koll på. - Det går inte att vara oförberedd. Men det handlar inte heller om domedagen. Den lilla verkstaden har dömts ut så många gånge, som när katalysatorerna kom. Den nya tekniken skulle slå ut allt utom märkesverkstäderna. Idag lever alla verkstäderna på att serva bilar med katalysator. Marknaden kommer även i framtiden att kräva ett alternativ till de stora märkesverkstäderna.