23948sdkhjf

Återkallelse - ett växande bilproblem

Har man inte jobb, så skaffar man sig! Men det kostar. Åtminstone om man är biltillverkare. Toyota är igång med att återkalla flera miljoner bilar, Honda ett par hundra tusen bilar, Peugeot omkring 100 000 bilar. Och fler återkallelser är att vänta. Dessa återkallanden kostar enorma summor, även om det bara handlar om att justera eller byta en liten detalj för några kronor. Men kunderna måste kontaktas, det ska ordnas plats på verkstäderna och så vidare.

Detta är i och för sig inget ovanligt, varje år är det ett antal bilmodeller som tillverkarna tvingas återkalla. Att det nu fått så stor uppmärksamhet hör främst hemma i det stora antal bilar som Toyota tvingas återkalla. När ett bilmärke, som gärna själv utmålar sig som ett av världens säkraste, visar sig ha fel som kan, och har, orsakat allvarliga olyckor är det naturligtvis mycket illa. Toyota tillverkar en ny bil nästan var 4:e sekund, dygnet runt, året om. Årligen levereras 7,5 miljoner bilar. Då kan man kanske tänka att det är den höga takten i produktionen som ligger bakom problemen. Tempot har höjts och det tar allt kortare tid att bygga ihop en bil. Någonstans riskerar man att det kan bli problem med kvaliteten. Men dagens moderna bilfabriker är så effektiva och har så väl utarbetade produktionsprocesser med inbyggd kvalitetskontroll att där bör det inte kunna gå fel. Kanske handlar det istället om något helt annat. Tidigare gjorde biltillverkarna nästan allt själva och bara ett fåtal komponenter köptes utifrån. Men idag används allt fler underleverantörer, faktiskt så många att få detaljer görs av biltillverkarna själva. Med allt fler leverantörsled blir det svårare att kontrollera kvaliteten på komponenterna, man hinner inte prova och testa i den omfattning som kanske skulle behövas. Där finns naturligtvis pressen av slimmad produktion och kortare ledtider. Att lägga ut, inte bara produktion av komponenter utan även kvalitetskontroll av dessa komponenter kan straffa sig dyrt. Bilindustrin anklagas ofta för att pressa underleverantörerna, men industrin måste också ta sitt ansvar och sätta press på underleverantörerna för att undvika framtida problem när komponenten väl är monterad och bilen levererad. Helt klart drar kunderna öronen åt sig och Automotive News rapporterar att Toyota-handlare i USA fått se sin försäljning gå ner med både 40 och 50 procent. I dagens moderna bilindustri är ju samarbete över gränserna allt mer utbrett. Det visar sig att Toyota har tillverkningssamarbete med GM, vilket gör att vissa GM-modeller också står inför återkallelse. Och fallet med Peugeots återkallande av 97 000 bilar hänger direkt samman med Toyota. Det rör sig nämligen om Peugeot-modeller som tillverkats i en tjeckisk fabrik som Peugeot delar med Toyota. Peugeot återkallar för säkerhets skull modeller som har konstruerats tillsammans med Toyota, heter det i ett pressmeddelande. Nu krävs det skärpning i alla led.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062