Kontroll av bilbältesanvändning
År 1975 infördes bälteslagen i Sverige för förare och vuxna passagerare i personbilars framsäte och 1986 kompletterades lagen med att också omfatta vuxna passagerare i baksätet. Bältesanvändningen för baksätespassagerare steg i och med detta från cirka 11 procent till cirka 54 procent året därpå. 1992 var användningen cirka 73 procent och sedan dess har den positiva utvecklingen inte varit lika tydlig. - Alla säkerhetsåtgärder vi infört under senare år bygger på att vi alltid använder bilbälte. Även bilens alla säkerhetssystem har bilbälte som förutsättning, säger trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vid Vägverkets huvudkontor. Att alltid använda bälte är en grundförutsättning för säkra resor. Bältet är fortfarande den enskilt viktigaste utrustningen i bilen, när det gäller att skydda passagerarna från svåra skador vilket även gäller de som sitter i baksätet. Av de omkring 230 personer som dödades i personbil under 2009 var drygt 40 procent obältade. Enligt Vägverkets hade omkring hälften cirka 50 personer, överlevt om man varit bältad. - På kort sikt ska vi, genom våra informationsinsatser, få människor att förstå bältets suveräna skyddsegenskaper, också när det gäller baksätet, säger NTF:s vd, Jan Sandberg. På lite längre sikt måste vi få en betydligt större andel av bilproducenterna att förstå att bältespåminnarsystemen måste omfatta samtliga sittplatser i bilen.