NGK tändstift i Opels första CNG Turbomotor
– Det finns bara två turboladdade CNG-motorer på den europeiska marknaden i dag. En av dem är Opels nya motor och den andra är 1,4 liters TSI CNG Volkswagen som lanserades förra året. Båda motorerna har tändstift från NGK vilket väl måste ses som en bekräftelse på mycket hög kvalitet, säger Manne Gustafsson, produktspecialist på NGK hos KG Knutsson AB. Med hjälp av turboladdaren kan motorn i Opel Zafira leverera en effekt på 100kW och ett vridmoment på 210 Nm från 2 300 till 5 000 rmp. – Motorn från Opel är speciell och kräver speciella stift. Biltillverkaren har valt IFR6W 7G, ett tändstift med ädelmetall i bägge elektroderna. När naturgas förbränns så skapar det högre temperaturer än bensin och då ökar risken för korrosion. För att motverka detta har NGK:s tändstift en centrerad mittelektrod av iridiumlegering. Sidoelektroden har ett inbyggt chip av platina och båda metallerna står pall för de tuffa arbetsförhållanden som bildas vid förbränning av gas. Dessutom har sidoelektroden försetts med en kärna av koppar för att ytterligare förbättra avledningen av hetta och jämna ut den värmespänning som blir vid gasförbränning. CNG har också högre oktantal (130), kompressionstryck vilket innebär att tändspolen behöver arbeta hårdare och risken för tändspolehaveri ökar. -Tack vare den mycket smala och tunna, 0,6 mm, mittelektroden av iridium kan IFR6W 7G-stiftet arbeta med lägre spänning och elektrod avståndet är satt till 0,7 mm. Formen på mittelektroden säkerställer en jämn fördelning av flamman. Det gör att tändstiftet är garanterat att leverera högsta tänkbara tändsäkerhet vid förbränning, även i turboladdade motorer som normalt orsakar större turbulens inuti brännkammaren, säger Manne Gustafsson.