23948sdkhjf

Ford Mondeo tar skruv för miljön

Nu har även Fords mellanklassbil Mondeo skruvats till för att matcha de allt högre ställda miljökraven. Fords miljöprofil heter Econetic och innebär en rad åtgärder för att sänka bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläpp.

Hit hör lättrullande däck, täckplåtar under bilen för att förbättra aerodynamiken, sportchassi och sänkt fjädring, svagare motor samt växelindikator som talar om när det är dags att växla. Ford Mondeo kombisedan är en bil med goda utrymmen, både i kupén och i det jättelika bagageutrymmet. Fram sitter man utmärkt i skön stabila säten, som avlastar kroppen men ändå erbjuder stadga. Tillräckligt lång sits, bra sittstöd och skålning i ryggen. Det finns ingenting att invända mot baksätet heller. Bra sitt vinkel och utrymme för knä och ben. Under huven sitter en direktinsprutad common-rail diesel med variabel turbo. I grunden handlar det om en 2-liters motor på 140 hästar som här har skruvats ner till 115 hästar. Maximalt vridmoment är också sänkt till från 340 till 320 Nm, men kraften finns på plats under ett bredare vartalsregister. Samtliga nämnda åtgärder ska nu innebära en blandad bränsleförbruknig på 0, 52 liter milen. Vi rullar igång och väljer en teststräcka på drygt 100 mil, som innehåller olika etapper med motorväg, landsväg och stadstrafik.. Motorn arbetar tyst, jämt och överraskande varvilligt och levererar 300 Newtonmeter i spannet mellan 1750 och 2300 varv. Vid snabb acceleration inträder därtill en overboost effekt med en extra fartkick. Fina prestanda med andra ord, även jämfört med den starkare 2-liters motorn. Det sänkta sportchassit kan kännas lite stötigt i låga fart över skarpa kanter, men vinner i takt med att hastigheten ökar. Den innebär att Mondeon ligger bra på vägen och följer säkert rattrörelserna. Mondeo känns också spårstabil vid simulerade undanmanövra samt välbalanserad när vi pressar den genom kurvor. Den sexväxlade manuella lådan är lättarbetad med precisa lägen och gasar jag på för mycket visar varnas växelindikatorn för ökad bränsleförbrukning. Med en relativt jämn marschfart - 110 km/tim - motorväg, mil efter mil ger enligt bilens egen mätare en snittförbrukning på 0,54 liter milen. I ruschig stadstrafik, med ned växlingar, stop, upp växlingar och anpassat gaspådrag landar förbrukningen på 0,67 liter milen. I denna inte helt vetenskapliga analys skulle det innebära en snittförbrukning på drygt 0,6 liter milen. Hade inte bilen rullar på vinterdäck (odubbade) utan energidäck med lågt rullmotstånd hade förmodligen förbrukningen kunnat sänkas ytterligare en knapp deciliter. Ford uppger själva att ett snittvärde på 0,52 liter för blandad körning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078