Citroën DS 3 Racing - rallybil för gatan
Med designen i DS3 som grund har man försett racingversionen med en rad element som hämtats från motorsporten. Som exempel kan nämnas karossdelar i kolfiber på den främre stötfångaren, samt på sidopaneler, fönsterlister och skärmbreddare. Sporthjulen på 18" har en egen racingdesign i high-tech. Aerodynamiken är förbättrad med monterad spoiler, också den i kolfiber, som ökar stabiliteten vid höga hastigheter. Den modell som visades i Geneve har grå kaross, medan tak, sidobackspeglar och bromsok är orange. Den orange färgen går igen på grill och fälgar. Färger och inredning i kupén ger också en känsla av racing med inslag av kolfiber i ratt, avskärmningen av instrumentpanelens skärmar samt på dörrens armstöd. Takets färg i orange återkommer även på instrumentpanel och växelspak. Varje exemplar av DS3 Racing får sitt eget löpnummer som är markerat på en platta på innertaket. Stolsryggen på de specialdesignade sportstolarna är dekorerad med namnet Citroën Racing. Motorn har utvecklats av Citroëns ingenjörer som samlat teamets mångåriga erfarenheter från VM i rally. Utgångspunkten är motorn på 1.6 liter THP 150 vars effekt man ökat från 156 hk till 200 hk. Vridmomentet har förbättrats med 15 % från 240 Nm till 275 Nm och har ett brett register. För att uppnå det höjda vridmomentet har man bland annat optimerat turbo och insprutning. Chassi och drivlina har utvecklats med stor precision för att skapa en bil med intensiva körupplevelser och en nära känsla mellan förare och underlag. Höjden på bilen är sänkt med 15 mm samtidigt som spårbredden fram och bak har ökats med 30 mm, vilket gör att bilen bokstavligt talat limmar sig fast i underlaget. Stötdämpningen på DS3 Racing har anpassats till den högre effekten med extra kraftig fjädring fram och bak. Bromsarna har också utvecklats för att klara de extra hästkrafterna. Framtill är DS3 Racing utrustad med bromsok med fyra kolvar, och har speciella sportbromsskivor både fram och bak. Likaså är ESP-systemet anpassat till bilen.