23948sdkhjf

Storsäljare i nya underkläder

På utsidan har det inte hänt mycket när uppdaterade Hyundai Santa Fe nu gör entré. Men under kostymen har stadsjeepen fått nya fyrcylindriga motorer, sexväxlade lådor samt ny fjädring och styrning. Motor-Magasinet har provkört Santa Fe med 2,2 liters diesel och automatlåda.

Det är nu nio år sedan Santa Fe lanserades och tog den svenska marknaden med storm. Att nämna den första generationens minst sagt omdiskuterade design börjar bli tjatigt men det är svårt att inte göra det med tanke på den designresa som Santa Fe har gjort. Trots att många tyckte att första generationens Santa Fe såg krockad ut redan från fabrik blev den en försäljningsframgång och i dag har det sålts drygt 310 000 Santa Fe i Europa. Designen som gjorde modellen både älskad och hatad försvann helt 2006 när Santa Fe fick en rejäl ansiktslyftning och nu är det dags för ännu en. Till det yttre är det inga stora skillnader, men vi lägger märke till ny grill med integrerad logotype, ny design på stötfångare fram och bak, nya bakljus, avgasrör, nytt fälgprogram och sidoblinkers i backspeglarna. Med andra ord är det inga större nyheter exteriört men bakom ratten har det hänt desto mer. Motor-Magasinet har provkört en Santa Fe 2,2 CRDI-R vilket innebär en direktinsprutad diesel med Common rail och turbo med variabel geometri. Turbodieseln ger 197 hk vid 3 800 varv per minut och ett vridmoment på 437 Nm med automat mellan 1 800 och 2 500 varv. Motorn, som står för R-et i modellbeteckningen, är helt nyutvecklad och kostade Hyundai 140 miljoner euro att ta fram. Den har dubbla överliggande kamaxlar och kamkedja och en balansaxel för minskade vibrationer men ändå vibrerar motorn ordentligt vid vissa kritiska varvtal runt tomgång och låg fart. Common rail-systemet är av tredje generationens från Bosch med piezo-injektorer som levererar bränsle med upp till 1 800 bars tryck. Trots vibrationer på låga varv ger den nyutvecklade motorn tillsammans med automatlådan en mycket behaglig körupplevelse. Kraft finns över hela registret och trots sin storlek känns bilen rejält pigg - motor och automatlåda är en vass kombination tillsammans. De sex växlingstegen går i nästintill obemärkt. Med automatlådan kommer också en "ECO-coach" som visas med en grön indikering när föraren kör ekonomiskt. Då ska bränsleförbrukningen enligt tillverkaren ligga runt 0,72 liter per mil. Att provköra en fyrhjulsdriven stadsjeep har sällan varit mer tacksamt än nu med alla snö som fallit över Sverige. Just vid dessa tillfällen kommer Santa Fe, med sin enkla fyrhjulsdrift, till sin rätt - den tuggar sig fram på oplogade vägar utan dramatik. Bilen är framhjulsdriven och skickar vid behov upp till femtio procent av kraften till bakhjulen. Drivningen kan också spärras 50/50 upp till 40 km/tim med en knapptryckning. När den kom var Santa Fe ett tag Sveriges mest sålda suv – en plats som nu innehas av Volvo XC60. Mycket har hänt sedan dess och hittade den köpare då vore det väldigt förvånande om det inte blir succé en gång till i detta prissegment.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079