Nytt rekordår trots lågkonjunkturen
-Detta har åstadkommits under en lågkonjunktur och understryker att Mekonomen möter kundernas behov med attraktiva koncept och erbjudanden. Tillväxten och resultatet är en direkt följd av ett konsekvent arbete i enlighet med vår strategi, kommenterar Håkan Lundstedt, VD och koncernchef i Mekonomen AB. -En viktig del av strategin är att attrahera nya målgrupper till våra butiker och verkstäder. Detta har bland annat inneburit att andelen kvinnor som besöker och blivit kunder hos våra enheter har ökat kraftigt. Dessutom har kännedomen om Mekonomen ökat, förklarar Lundstedt i bokslutskommunikén. Både Norge och Sverige nådde rekordresultat. Norge ökade rörelsemarginalen till 16 (12) procent och omsättningen med 16 procent. I Sverige uppgick rörelsemarginalen till 16 (16) procent och omsättningen ökade med 20 procent. Mekonomen Direkt med frontfiguren Karin, som lanserades i januari 2009 har bidragit starkt till tillväxten i Sverige. Tillväxtmålet i samtliga länder har nåtts trots en svag, dock stabiliserad, marknad under 2009. -Samtliga medarbetare inom Mekonomen har tagit till sig strategin och konsekvent implementerat den i sina respektive enheter. Det ligger ett hårt och målmedvetet arbete bakom detta. Jag vill ge ett stort tack till våra medarbetare som gör framgången möjlig. I den nya strategin ingår bland annat satsningen på Mekonomen Mega- och Mediumenheter, med butik och verkstad i anslutning till varandra, där man följt planen för 2009. Antalet enheter uppgår den 18 februari 2010, till 60 varav 15 har tillkommit under det fjärde kvartalet. • Nya anslutna verkstäder fortsätter att öka och antalet uppgår idag till 1 220. Nettoökning under 2009 var 155. • Mekonomen Fleet, ett företagserbjudande, attraherar allt fler kunder. Antalet kundavtal uppgår idag till 37 (20), med en potential på totalt över 100 000 (38 000) bilar. • Mekonomen Direkt fortsätter att starkt bidra till omsättningsökningen och lanseras under första kvartalet 2010 även i Danmark och Norge. • Satsningen på produkter under Mekonomens eget varumärke har överträffat alla förväntningar och man kommer under 2010 att bredda sortimentet till fler produkter. -Under året har vår framgång bidragit till att fler människor fått en anställning inom Mekonomen och Mekonomen-anslutna enheter. Inräknat våra anslutna verkstäder och våra samarbetande butiker har vi skapat mer än 300 nya arbetstillfällen under 2009, skriver Lundstedt.