23948sdkhjf

Batteridriven Vito för nollutsläpp

Mercedes-Benz avtäckt eprototypen av en batteridriven van baserad på Mercedes-Benz Vito vid det informella EU-konkurrenskraftsrådet möte i San Sebastian 7 till 9 februari. Här träffades europeiska ministrar i ekonomiska frågor för att diskutera frågor som rör lönsamheten i framtida teknik.

Dr Dieter Zetsche, ordförande i styrelsen för Daimler AG, talade om hållbarheten i elfordon i egenskap av nuvarande ordförande för ACEA (European Automobile Manufacturers Association). För Mercedes-Benz Vito markerar detta början på en ny era av nollutsläpp och rörlighet i transportbilssektorn. Vito är den första transportbil i världen med att införa denna teknik vilket visar på Daimler AG: s engagemang för hållbar rörlighet. Fordonet är resultatet av forsknings- och utvecklingsverksamhet i Daimler AG som är fokuserade på tre aspekter: optimering av förbränningsmotorer, ökad effektivitet via anpassade hybridkomponenter och utsläppsfri fordonsdrift genom utbyggnaden av batterier och bränsleceller. Ett batteri med kraftfull litium-jon-teknik levererar energi till Viton. Med en driftspänning på 400 V, 16 A och en tillgänglig kapacitet på 32 kWh ger det Viton ett genomsnitt om 130 km, men kan vara betydligt högre med en lämplig körstil. Elmotorn toppar sin kapacitet vid90 kW. Prestanda är fokuserad på kundernas krav: en elektroniskt begränsad toppfart på 80 km/h är utformad för att möta våra kunders transportbehov i och omkring städerna. Monteringen av den eldrivna Vito integreras direkt i standardbilar. Mercedes-Benz fabriken i Vitoria i den baskiska regionen i Spanien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078