Nya tuffa utsläppskrav för fordonstillverkarna
Tillverkarna av tunga fordon står nu inför en riktigt tuff utmaning. Partikelutsläppen ska halveras och utsläppen av kväveoxider minskas med 77 procent. Från den 31 december 2013 träder EU:s nya emissionslagstiftning, Euro 6, i kraft för nyproducerade lastbilar. - Vi ser vi positivt på de hårda kraven. Det är en utmaning för oss, som för alla andra, och det ger våra motoringenjörer chansen att visa vad de går för, vilket ger oss tydliga konkurrensfördelar. Vi kommer att klara kraven i god tid innan lagstiftningen börjar gälla, säger Volvo Lastvagnars motoransvarige Mats Franzén. Hur ska då motorerna förbättras för att klara de nya gränsvärdena? Ja, av marknadsskäl vill Mats Franzén inte berätta exakt vilka tekniska förbättringar som ska genomföras. Det finns mycket att spela med: förbättringar i mjukvaran, förbättrade friktionsförhållanden, effektivare katalytisk rening, anpassningar av arbetstemperaturer med mera. Det är mycket troligt att Euro 6 kommer att kräva en kombination av SCR, EGR och partikelfilter. Kritiska röster har höjts från oberoende forskare som hävdar att Euro 6-reglerna innebär högre bränsleförbrukning, givet dagens motortekniska lösningar. - Klart är att utmaningen för Euro 6 ligger i att ytterligare minska utsläppen av kväveoxider, utan att öka bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen. Våra motoringenjörer har gjort enorma framsteg de senaste decennierna och vi fortsätter att utveckla motorerna för optimerad förbrukning. Oavsett vad som händer på regelfronten, menar Mats Franzén. Under de senaste decennierna har det skett en drastisk minskning av bränsleförbrukningen. Volvos populära FH-modell har exempelvis minskat dieselförbrukningen nära 40 procent de senaste 30 åren. Med D13-motorn, som lanserades 2005, har Volvo tagit det definitiva klivet upp i branschens topp vad det gäller bränsleekonomi. - Ja, vi ligger i täten vad gäller bränsleekonomi. Och vi kommer att fortsätta sänka förbrukningen. Runt 1 procent om året, det ger stora besparingar både i plånboken och för miljön. Störst är ändå förbättringen när det gäller utsläpp av luftföroreningar. En lastbil för 30 år sedan släppte ut lika mycket partiklar som 50 lastbilar gör idag. När Euro 6 införs kommer mängden partiklar att ytterligare halveras. - Samtidigt som våra lastbilar har blivit renare och effektivare har de också blivit starkare. För 20 år sedan var vår starkaste motor på 470 hästkrafter. I dag kan vi erbjuda våra kunder världens starkaste lastbil, Volvo FH 16, med en motor på 700 hästkrafter, säger Mats Franzén. Motoringenjörerna klarar alltså utsläppsmålen, men förbättringarna har ett pris. Sedan tidigt 1990-tal har motorerna i runda tal blivit dubbelt så dyra. -Utvecklingen av nya motorer som är bättre i alla avseenden vad gäller miljö, bränsleförbrukning, livslängd och körbarhet är naturligtvis mycket kostsam. Men genom att vi är en av världens största dieselmotortillverkare och tillverkar stora volymer kan vi ligga i framkant, säger Franzén. -Med Euro 6 kommer utsläppen av partiklar, kväveoxider och kolväten att ligga på miljömässigt hållbara nivåer. Men vi slår oss inte till ro, vi koncentrerar oss nu på att ytterligare minska bränsleförbrukningen och därigenom de klimatpåverkande koldioxidutsläppen, avslutar Mats Franzén.