Toyota Sweden vann över Volvo PV
Marknadsdomstolen förbjuder Volvo Personbilar Sverige Aktiebolag vid vite av en miljon (1 000 000) kr att i sin marknadsföring av bilen XC60 använda sig av påståendet SÄKRAST I VÄRLDEN eller annat påstående med väsentligen samma innebörd, om så inte är fallet. Därmed fick Toyota Sweden rätt sedan man anmält Volvos reklam. Volvo genomförde under veckorna 4–6 2009 en marknadsföringskampanj som bestod av annonser, TV-reklam och kampanj på webbplatsen för den då nya bilmodellen XC60. En del av annonserna räknade upp bilmodellens olika speciella säkerhetsfunktioner, exempelvis City Safety, Driver alert control och avslutades med texten eller med andra ord Säkrast i världen. Andra annonser innehöll andra texter och en annons innehöll texten Snålast i klassen – säkrast i världen. Annonserna placerades ofta ut nära varandra t.ex. vid busshållplatser och hos Volvos återförsäljare. Toyota Sweden ansåg att Volvo saknar fog för påståendet att bilmodellen XC60 är SÄKRAST I VÄRLDEN. Påståendet är därför vilseledande och ovederhäftigt och strider mot god marknadsföringssed. Marknadsföringen strider därmed mot 5 och 10 §§ marknadsföringslagen. Volvo Personbilar Sverige Aktiebolag ska också ersätta Toyota Sweden AB dess rättegångskostnader med enmiljontrettiofemtusen (1 035 000) kr, varav 1 000 000 kr avser ombudsarvode, jämte ränta .