Flera tecken på att den globala lastbilsmarknaden har bottnat ur
De globala transportvolymerna sjönk kraftigt under 2009 och som en naturlig följd även inköpen av nya lastbilar. Efter flera år med rekordförsäljning slog den kraftiga nedgången till i Europa i början av 2009. Men Daimler Trucks ser nu en ljusning på flera marknader, och företaget fortsätter att göra betydande investeringar i nya produkter. Daimler Trucks levererade förra året 259 328 fordon, vilket motsvarade en minskning med 45 procent. Omsättningen minskade med 36 procent till 178 miljarder kronor. Trots detta lyckades Daimler Trucks behålla eller öka sina marknadsandelar på centrala marknader. Daimler behöll därmed sitt globala ledarskap inom medeltunga och tunga lastbilar trots den ekonomiska krisen. Divisionens rörelseresultat sjönk dock till strax under tio miljarder kronor. Marknadsnedgången under 2009 var mycket kraftigare än vid normala konjunktursvängningar. Det har inneburit att Daimler Trucks har intensifierat sin kostnadshantering avsevärt och lanserat nya effektivitets- och åtgärdsprogram. Åtgärderna är baserade på Daimlers Global Excellence Program, som fokuserar på att göra divisionen resistent mot cykliska effekter. Programmet innehåller åtgärder för kostnadshantering och effektivitet samt strategier för inträde på nya tillväxtmarknader och utveckling av framtida produkter och teknik. -Vår bransch har alltid varit mycket cyklisk och därför är vi ständigt beredda på att möta marknadsnedgångar. Lastbilstillverkare drabbas hårt när världsekonomin faller. Men när ekonomin återhämtar sig kommer även återhämtningen för lastbillstillverkarna, eftersom ekonomisk tillväxt inte kan ske utan godstransporter, säger Andreas Renschler, styrelseledamot Daimler AG med ansvar för Daimler Trucks. Effekterna av den ekonomiska krisen var dramatiska under 2009 på de japanska, nordamerikanska och västeuropeiska marknaderna och i BRIC-länderna (Brasilien, Ryssland, Indien och Kina). Försäljningen av nya lastbilar sjönk kraftigt i framför allt Ryssland. Idag däremot pekar utvecklingen i Ryssland återigen på tillväxt. BRIC-länderna, där cirka 40 procent av jordens befolkning bor, balanserar utvecklingen i de traditionella industriregionerna. BRIC bedöms stå för en stabil tillväxt under 2010, men uppvisar inte ett enhetligt mönster. I Kina visar prognoserna att marknaden kommer att stiga till rekordnivåer medan Brasilien genomför åtgärder för att stimulera den inhemska marknaden. Daimler Trucks fortsätter sin strävan att etablera sig allt starkare på dessa marknader eftersom man redan säljer en av två lastbilar utanför Japan, Nordamerika och Västeuropa. Cirka 13 procent av all försäljning sker i BRIC-länderna. - Daimler Trucks har en kund- och marknadsorienterad strategi för att tränga in på dessa tillväxtmarknader. Hur vi går tillväga beror på förhållandena i landet i fråga. Vi bemöter de olika marknadsvillkoren individuellt, och därmed ser vi till att vi har omfattande kunskap om varje marknad, säger Andreas Renschler. Daimler Trucks har fortsatt att investera i nya produkter. Trots försäljningsraset år 2009 behölls nivån om cirka tio miljarder kronor på investeringar i forskning. Företaget fortsätter att anpassa sina produkter till marknadens specifika behov med ständigt fokus på att möta kundens behov. – Våra planer för 2010 innefattar många nya lastbilar, utveckling av alternativa drivsystem och en överensstämmelse med världsomspännande utsläppsnormer. Att driva alla dessa projekt i ett tufft ekonomiskt klimat är en stor utmaning för oss. Det vore enklast att bara avbryta projekten, men det vore fel steg att ta då den globala produktsatsningen kommer att ge oss den konkurrensfördel vi behöver i framtiden, säger Andreas Renschler. Daimler Trucks affärsmodell visade sin effektivitet under 2009. Även om prognoser kräver försiktighet så signalerar beställningsvolymen att den globala lastbilsmarknaden har bottnat ur. Många marknader visar tecken på åtminstone inledningen av en återhämtning. Men 2010 kommer ändå att bli ett utmanande år och det kommer att ta flera år att nå nivån före krisen. -Nedgångar i ekonomin visar om du är väl positionerad på marknaden. Nu vet vi att vår affärsmodell kan hantera det som varit den värsta krisen i vår historia och det ger oss anledning att vara optimistiska inför hur saker och ting kommer att utvecklas efter att återhämtningen kommit igång, avslutar Andreas Renschler.