Mazda SKY Concept nästa generation drivlinor från 2011
Mazda SKY Concept är samlingsnamnet för utvecklingen av nästa generations drivlinor, motorer och växellådor, som kommer redan under nästa år i Mazdas standardbilar. SKY Concept sänker bränsleförbrukningen med ytterligare cirka 20 procent! Namnet SKY Concept är symboliskt för Mazdas framtida utveckling på flera sätt. Det står för både själva produkterna, som fortfarande skall leverera körglädje i miljövänligare bilar i en framtida värld med "evigt blå himmel". Men även för Mazdas ingenjörer i sitt på flera sätt okonventionella utvecklingsarbete där endast himlen är begränsningen. Mazda SKY Concept består idag framförallt av SKY-G direktinsprutad bensinmotor, SKY-D, en renare dieselmotor och SKY-Drive, en högeffektiv automatisk växellåda. Med SKY-G direktinsprutade bensinmotorer har Mazda lyckats sänka bensinförbrukningen med ytterligare 15 procent och ökat vridmomentet med lika mycket, jämfört med dagens två liters motor. Mazda-ingenjörerna har bl.a. utvecklat ett nytt motorblock, ett mer högeffektivt insprutningssystem samt ännu effektivare variabel ventilstyrning. Motorn har Mazdas unika katalysator med "singel nano technology", som sparar 70 till 90 procent av den platina och palladium som behövs för tillverkningen av en vanlig katalysator. SKY-G finns på marknaden redan under 2011. Mazdas SKY-D dieselmotor är ännu mer effektiv. Den har 20 procent lägre förbrukning än dagens 2,2 liters turbodieselmotor och dessutom lägre utsläpp av både koldioxid och NOx och högre vridmoment över i stort sett hela varvtalsregistret. Ett nytt motorblock minskar den mekaniska friktionen till samma nivå som för en bensinmotor. Genom en förbättrad utformning av förbränningskamrarna, maximerat tryck och temperatur i cylindrarna samt en optimerad insprutningstakt har själva förbränningsstarten kunnat göras mer effektiv. SKY-D har dessutom piezo injektorer, en tvåstegsturbo och andra nya tekniska lösningar. Mazdas nya SKY-D turbodieselmotor finns på marknaden från 2012. SKY-Drive är en unik helt nyutvecklad sexväxlad automatisk växellåda som är mycket effektiv, har bättre bränsleekonomi och en betydligt mer direkt känsla än dagens automatlåda. Bränsleekonomin är förbättrad med cirka fem procent tack vare helt ny teknik som minskar den mekaniska friktionen, koppling med minimal slirning samt förbättrad momentomvandlare och lock-up funktion. Mazdas nya automatiska växellåda har samma direkta känsla som i en s.k. dubbelkopplingslåda. SKY-Drive kommer att finnas till de nya bensin- och dieselmotorerna från 2011. Med dessa nya snålare och miljövänligare drivlinor, tillsammans med bl.a. en viktminskning på ytterligare 100 kilo i nästa generations bilar, förbättrad aerodynamik och Mazdas unika start/stopp-system i-stop, skall Mazda nå sitt uppsatta mål på en genomsnittlig minskning av bränsleåtgången på 30 procent, och med en minskning av koldioxidutsläppen på 23 procent, till år 2015, jämfört med 2008 års siffror. Mazdas SKY Concept kommer att finnas till alla modeller och på alla marknader runtom i världen, vilket innebär att denna nya miljövänligare teknik finns tillgänglig för alla Mazdas kunder och inte bara på vissa nischprodukter. Mazda SKY-G, SKY-D och SKY-Drive är konceptnamn på de nya produkterna och inte namn på de från 2011 färdiga drivlinorna.