Konkurrensverket avvisar kritik mot garantivillkor vid nybilsförsäljning
Det är viktigt att bilkunderna har möjlighet att själva välja bilverkstad när de ska serva sina bilar, konstaterar Konkurrensverket. Biltillverkare erbjuder i vissa fall garantier på personbilar med villkoret att all service ska utföras av märkesverkstäder. Konkurrensverket har på olika sätt uppmärksammats på att vissa personbilstillverkare genom att ställa sådana villkor tycks inskränka sina kunders rätt att serva sina bilar hos andra, fristående verkstäder. Denna typ av villkor skulle kunna påverka konkurrensen på marknaden för verkstadstjänster negativt. För att ta reda på omfattningen av sådana villkor och i vilken utsträckning dessa hade kunnat utgöra ett konkurrensproblem har Konkurrensverket skickat ut en enkät till 20 personbilsleverantörer som närmare har fått redogöra för sina garantivillkor. Konkurrensverkets rapport "Garantivillkor vid nybilsförsäljning" visar att sådana krav förekommer, men att de inte har en sådan omfattning och utbredning att det i nuläget finns anledning att prioritera frågan ytterligare. Samtidigt framhåller Konkurrensverket i rapporten att det är viktigt att bilkunderna ges möjlighet att själva välja om de vill ha några extra garantier eller inte. Vad gäller nybilsgarantierna är det endast BMW, Kia och Subaru som ställer som krav att servicen ska utföras av auktoriserade verkstäder. För BMW och Subaru ingår dessutom kostnaden för servicen i bilens pris. Någon möjlighet att välja bort dessa erbjudanden mot t.ex. en reduktion av bilens pris finns vare sig för BMW, Kia eller Subaru. Därmed kan dessa tre generalagenters garantikrav riskera att vara oförenliga med gruppundantaget för motorfordon. (I Kias fall gäller dock tre års reklamationsrätt om bilen servas av icke-auktoriserade verkstäder i enlighet med Kias serviceprogram. ) Ytterligare åtta generalagenter erbjuder olika former av utökade eller förlängda garantier eller andra tjänster som är förenade med krav på att kunderna anlitar auktoriserade verkstäder för service- och underhållsarbeten. Så länge dessa garantier frivilligt kan köpas av kunderna mot ett överenskommet pris torde de inte utgöra något konkurrensrättsligt problem. Att använda sig av olika former av utökade garantier som konkurrensmedel är i sig att betrakta som positivt från konkurrenssynpunkt. Sammantaget visar kartläggningen att marknaden i allt väsentligt tycks fungera på ett från allmän konkurrenssynpunkt tillfredsställande sätt. Det finns samtidigt skäl att anta att vissa av generalagenternas krav på service hos av dem auktoriserade verkstäder inte skulle omfattas av gruppundantaget. Dessa fall skulle därmed kunna bli föremål för en konkurrensrättslig prövning. Problemet förefaller dock i dagsläget vara relativt begränsat och de aktuella företagen svarar tillsammans endast för en mindre del av totalmarknaden för nybilsförsäljning i Sverige, skriver Konkurrensverket.