Unik samverkan i glasbranschen
Glaskedjan är namnet på ett nystartat och för glasbranschen unikt samarbete lokala glasmästerier emellan. Intresset ute i landet har varit stort sedan initiativtagarna drog igång verksamheten i början av året. Utrymmet för enskilda företag och egna varumärken minskar i glasbranschen. Det blir allt svårare att vara en liten aktör vad gäller t.ex. avtal med såväl försäkringsbolag som leverantörer. - Under de senaste åren har det hänt mycket. Det har bildats kedjor, inköpsorganisationer och koncerner av olika slag. Vi kände att det nu var dags även för oss att ta steget vidare och beslöt oss därför för att bilda Glaskedjan, berättar Håkan Hertzman, vd. Initiativtagarna till Glaskedjan har en bred samlad erfarenhet från olika delar av branschen. Här finns självfallet de med lång erfarenhet från glasmästerier, men även de med bakgrund som t.ex. skadechef i försäkringsbranschen och projektledare i Glasbranschföreningen. Samarbetet drivs i form av ett aktiebolag där företagen blir delägare och på så vis får såväl beslutanderätt som del i Glaskedjans resultat. Målet stod klart från första början: att bli en samarbetsorganisation som skapar tillväxt för det lokala företaget med bibehållen självständighet men samma kraft som vore de ett och samma bolag. - Fördelarna med samarbete är många och vi har redan slutit mycket gynnsamma avtal med ett antal starka leverantörer, berättar Håkan. Glaskedjans organisation byggs nu upp i en rasande fart med hjälp av samarbetspartner, konsulter och branschfolk. Alla involverade ska ständigt arbeta med delägarnas bästa i sikte och verka på ett modernt och effektivt sätt. -Vi ska skapa goda möjligheter för glasmästerierna att bli lönsamma genom attraktiva leverantörsavtal och samlad kraft kring t.ex. marknadsföring och administration, berättar Per Johansson, styrelseledamot och en av initiativtagarna till Glaskedjan. - Utbildning och information om vad som händer på marknaden samt vilka krav som ställs på glasmästerierna för att vara attraktiva aktörer är andra viktiga faktorer, tillägger Jan Hansson, styrelseordförande. Den sociala biten är också väldigt viktig, likaså möjligheten till utbyte av erfarenheter delägarna emellan. -Gentemot slutkunden, t.ex. bilägaren, ska glasmästerierna ha kvar sitt lokala ägande och sin lokala prägel. Gentemot övriga parter t.ex. leverantörer och försäkringsbolag enas vi under ett och samma namn, förklarar Håkan. Antalet delägare är redan från start 20 stycken, men Jan är övertygad om att de kommer vara minst 30 innan sommaren. -Idag för vi diskussioner med ytterligare ett 20-tal potentiella delägare. Det finns ett gammalt talesätt om att ensam är stark, vilket uppenbarligen inte stämmer i denna bransch, avslutar vd:n Håkan Hertzman.