Orimligt låg andel vägsatsningar i regeringens infrastrukturplan
BIL Sweden anser att fördelningen av investeringsanslagen är orimlig i regeringens plan för infrastruktursatsningar. Hur kan t ex tåg få 56% av anslagen när 95% av alla resor utförs på våra vägar. I Sverige utförs idag ca 95% av alla resor och ca 85% av alla passagerarkilometrar med bil och buss. Resterande resor utförs av små stödsystem som tåg, flyg och båt. Långsiktigt kommer vägtrafiken att öka sin marknadsandel. I politiken har det uppstått en osund fixering vid spårbunden trafik som bl a visar sig i att 56% av investeringsanslagen i regeringens förslag går till tågsatsningar och endast 42% till väginvesteringar. De snabbaste förbättringarna när det gäller såväl miljö, säkerhet som transportkvalitet sker idag inom vägtrafiken. Antalet döda i trafiken är rekordlågt, bränsleförbrukningen sjunker rekordsnabbt och elbilsrevolutionen har inletts. I en plan för framtidens investeringar är det därför orimligt att vägtrafiken som redan dominerar resandet fullständigt och som kommer att växa snabbast av alla transportslag får så låg andel av investeringarna. BIL Sweden anser att samhällsekonomiska bedömningar bör vara vägledande i utformningen av infrastrukturpolitiken och att väginvesteringar därför bör dominera kraftigt i en plan för framtidens infrastruktur.