Invigning av Hyundas stålverk
Hyundai Steel Company, som ingår i Hyundai Automotive Group, startade det nya stålverkets affärsverksamhet med en öppningsceremoni. Bland de prominenta gästerna återfanns bland andra Sydkoreas president Lee Myung-Bak och styrelseordförande och högsta chefen för Hyundai Automotive Group Chung Mong-Koo. Invigningen innebar färdigställandet av Hyundai Steels Masugn No 1, med en årlig kapacitet av 4 miljoner ton. Masugn No 2 beräknas vara färdigställd i slutet av detta år och då nå en kapacitet på 8 miljoner ton per år. -Genom Hyundai Steels investering på ca 5,5 miljarder US dollar, bygger vi det mest avancerade, miljövänliga kompletta stålverket i världen, vilket är i linje med regeringens politik om grön tillväxt, sa ordförande Chung vid ceremonin. Det nya stålverket kommer att producera bilplåt av högsta kvalité. Man planerar att komplettera sin utveckling av plåtstrukturer för bilar kring årsskiftet och starta massproduktion år 2011.Ca 400 metallurger och konstruktionstekniker arbetar tillsammans vid Hyundai Steels forskningscenter i Dangjin för att utveckla de exakta stållegeringar som krävs för att reducera vikten och samtidigt behålla styvhet och säkerhet. Planer på att investera ytterligare ca 75 miljoner US-dollar finns för expansion av forskningscentret, för att anställa fler forskare, skaffa fram högteknologisk utrustning för att sporra utvecklingen av högkvalitativa stålprodukter för både bilar och fartyg. Konstruktionen av masugnen avslutades, helt planenligt, på bara tre år efter markupplåtelsen i oktober 2006, vilket är världsrekord för byggnation av en så stor stålverksanläggning. Masugn No 1 har en invändig volym av 5 250 m2, bredd 17 m och höjd 110 m. Än viktigare är att Masugn No 1 använder senaste miljövänliga teknologi. Miljöaspekterna på det kompletta stålverket i Dangjin fanns med från början. De allra senaste metoderna för utsläppskontroll har byggts in i stålverkets konstruktion, vilket betyder att den kan samexistera med det lokala samhället. Ett exempel på detta är den inkapslade anläggningen för behandling av råmaterial, som förhindrar att damm från järnmalm och koks förorenar grannskapet. Hyundais Steels kompletta stålverk väntas medföra en positiv effekt på Koreas ekonomi genom fler arbetstillfällen och affärsmöjligheter för små och medelstora företag. Enligt lokal forskning kommer den nya anläggningen att innebära 171 000 nya jobb, 93 000 till byggnationen och 78 000 till själva verksamheten. Det nya stålverket har gjort Dangjin till en stålindustrins Mecka i Korea. Sydkorea är världens största konsument av stål per person. Men på grund av bristen på produktionskapacitet för stål som råämne måste landet importera över 20 miljoner ton halvfabrikat av stål, främst från Kina och Japan. 2008 importerade Sydkorea 28,9 miljoner ton stålprodukter eller 52,3 % av sin produktionskapacitet för råämnet stål. I och med Hyundai Steels nya masugn väntas importen av stålprodukter från utlandet reduceras kraftigt.