Företagen köper bilar igen
Ynnor AB presenterar en översikt över nybilsregistreringen för företag före och efter finanskrisen. För att visa läget före och efter den värsta finanskrisperioden har vi jämfört första kvartalet 2008 med första kvartalet 2010 och det visar att marknaden är i stort sett återhämtad, men att det skiljer stort mellan märkena hur krisen klarats. Bland vinnarna hittar vi VAG-Gruppen där Volkswagen i synnerhet utmärker sig genom den största ökningen sett i antalet sålda företagsbilar. Övriga som ökat sin försäljning jämfört med 2008 är de Koreanska märkena KIA och Hyundai, Subaru har dessutom tagit ett stort kliv upp i försäljningstoppen. Volvo är i stort sett tillbaka på samma nivå som 2008 men inte riktigt ikapp än. Bland förlorarna hittar vi SAAB och Opel, Nissan samt de Franska bilmärkena Peugeot och Citroën -Att SAAB fortfarande lider av sitt ofrivilliga stopp är lätt att förstå. Vinnarna i volym räknat är Volkswagen och Audi men att Volvo inte har fått fart på säljarna och försäljningen är en gåta. Jag väntar på att få se vem som får bära hundhuvudet för detta. Men helt klart har inte återförsäljarna gjort sitt jobb säger Ronny Svensson, VD på Ynnor AB -Stor glädje finns nog hos de Koreanska märkena och Subaru som nu visar att de är något att räkna med på den svenska företagsmarknaden, konstaterar Ronny Svensson vidare.