23948sdkhjf

Nu går det att förboka en Renault elbil

Renault erbjuder nu de kunder som vill vara bland de första att äga en Renault elbil att förboka sin elbil på www.renault-ze.com. På webbsidan får registrerade kunder tillgång till exklusiv information om elbilarna, tjänster och applikationer. Kunden väljer sin bil, ställer sig i kö och blir prioriterad när elbilarna börjar säljas. Kunden förpliktigar sig inte att köpa en bil utan får förtur med sitt könummer vid köp. Registreringen är kostnadsfri. De första kunderna blir kontaktade av Renault när priser och utrustning finns tillgänglig. Då bestämmer kunden om den vill gå vidare med sin beställning. Renault har under flera år arbetat för att kontinuerligt minska bilens miljöpåverkan i varje fas av dess utveckling (tillverkning, användning, återvinning). Som ett led i miljöarbetet anser Renault att det är viktigt att kunna erbjuda så många kunder som möjligt den bästa tekniken till ett överkomligt pris. Renault uppskattar att elfordon kommer att utgöra 10% av den totala bilmarknaden år 2020. Renault-Nissan alliansen satsar 4 miljarder euro i programmet nollutsläpp och ett team av 2 000 personer arbetar med att utveckla elfordon för företaget. Renault kommer att tillverka och sälja fyra olika elbilar som produceras i fyra olika fabriker med produktionsstart i början av 2011. Zoe Z.E. kommer tillverkas i Flins, nära Paris, medan elversionerna av Kangoo Express kommer tillverkas i Maubeuge i norra Frankrike. Elbilen som härstammar från Twizy Z.E. Concept kommer tillverkas i Valladolid i Spanien och sist men inte minst kommer Fluence Z.E. att tillverkas i Bursa, Turkiet. Detta gör att Renault kommer att kunna förse Europa med elbilar i stor skala, tack vare att fabrikerna finns i närheten av marknaden. Det innebär också att Renault kan dra fördel av den kunskap, expertis och kvalitet som finns i fabrikerna. Batteriproduktionen blir Renault Nissan Alliansens viktigaste aktivitet. Renault och Nissan kommer att producera litihium-jon batterier på tre kontinenter – Amerika, Asien och Europa – för att förse monteringsfabrikerna av elbilar med batterier från lokalt håll. Initialt kommer batterierna att köpas in från Nissan-NEC samarbetspartnern AESC och importeras från Japan. Fabriker kommer sedan gradvis att etableras så nära bilfabrikerna som möjligt. För närvarande är fabriker planerade i Frankrike, UK, Portugal och USA samt Japan. Mångfalden av batterifabriken kommer säkra tillgången och hålla logistikkostnaderna nere. Renault-Nissanalliansen kommer att kunna producera 475 000 batterier årligen. Först ut att lanseras i Norden av Renaults elbilar blir Kangoo Express Z.E. och Fluence Z.E. vilket sker under 2011.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078