Svenska märken backar på tjänstebilsmarknaden
Tyskland stjäl svensk mark på tjänstebilsmarknaden. Det visar GE Capitals genomgång av antalet nya leasingavtal under Q1 2010 jämfört med Q1 2009. SAAB är en stor förlorare och tappade hela 58 procent av antalet nya leasingavtal. Samtidigt ökar Audi med 46 procent, BMW med 53 procent och Volkswagen Passat med 71 procent. En oroande utveckling för en svensk bilindustri som redan är i kris. Den turbulenta tiden för svenska biltillverkare märks även inom tjänstebilssektorn. Den slutsatsen står klar när finansieringsföretaget GE Capital nu presenterar en jämförelse där antalet nytecknade leasingavtal under första kvartalet 2010 har ställts i relation till samma period år 2009. – Volvo och SAAB har traditionellt varit mycket populära som tjänstebilar men nu ser vi ett tydligt trendskifte. Krisen för de svenska biltillverkarna har bidragit till en stor osäkerhet kring restvärden och det har påverkat beställningarna, säger Lisa Nordlander, Nordenansvarig på GE Capital. Volvo ökar fortfarande antalet nyregistreringar med 12,5 procent men som jämförelse har branschen som helhet vuxit med 17,5 procent. Volvos marknadsandel gällande nya leasingkontrakt har dessutom minskat med 1,1 procentenheter. Andra tillverkare som haft en tuff start på 2010 är Mitsubishi och Hyundai som backat 64,3 respektive 64,6 procent. Värst av alla är KIA som tappat hela 67,2 procent. Vinnare är i stället tyska märken. Bäst av dessa går Volkswagen som ökar antalet nyteckningar med 70,9 procent följt av BMW med 53 procent, Mercedes 52,1 procent och Audi med 45,9 procent. Högst upp på topplistan hittar vi dock japanska Toyota som ökade med 73,3 procent. – Prius är naturligtvis den mest bidragande orsaken till Toyotas stora ökning. Men att tyska bilar har gått bra under första kvartalet är inte heller oväntat. Tidigare har många valt bort dem eftersom de generellt har högre inköpspris än svenska motsvarigheter. Men i takt med att operationell leasing blir vanligare så märker företagen att månadskostnaden för exempelvis BMW och Audi inte blir högre. På så sätt ger operationell leasing en större valfrihet när man väljer tjänstebil, säger Lisa Nordlander. Även den totala marknaden för tjänstebilar har vuxit under 2010, från 7061 nya leasingavtal under Q1 2009 till 8295 nya leasingavtal under Q1 2010. En tillväxt med 17,5 procent. Topp 5 – mest populära tjänstebilarna Q1 2010 1. Toyota, +73,3 procent 2. Volkswagen, +70,9 procent 3. BMW, + 53,0 procent 4. Mercedes, + 52,1 procent 5. Audi, + 45,9 procent Botten 5 – minst populära tjänstebilarna Q1 2010 1. KIA, - 67,2 procent 2. Hyundai, - 64,6 procent 3. Mitsubishi, - 64,3 procent 4. SAAB, - 58,6 procent 5. Opel, - 47,5 procent