Svensk hybridpositionering håller reda på åkeriernas lastbilar
Combain Mobile Tracker Express är ett trackingsystem för åkerier som bygger på så kallad operatörspositionering, vilket innebär att man positionerar mobiltelefoner via mobil operatörernas nätverk. Ingen GPS utrustning eller annan ny utrustning behövs i lastbilarna. Genom att utgå från chaufförernas redan existerande mobiler så får man en positioneringslösning helt utan installationskostnader. Med hjälp av effektiv positionering av lastbilar kan åkerier minska antalet tomma lastbilar eftersom de då får möjlighet att planera körningarna bättre. Svenska Combain Mobile utmärker sig genom att använda flera olika positioneringstekniker för att aldrig tappa bort ett fordon. Tjänsterna är dessutom webbaserade och kräver därför ingen installation i åkeriernas IT miljö. -Combain Mobile har tagit fasta på två viktiga faktorer för ett åkeri. Dels betalar de en låg månadsavgift för varje förares mobiltelefon och slipper helt dyra installationskostnader. Men det viktigaste är den effektivisering som åkerierna får genom att använda våra tjänster. Färre tomkörningar och mindre administration., förklarar Rikard Windh på Combain Mobile. Förutom operatörspositionering, erbjuder Combain även positionering med hjälp av GPS, CellID och WiFi. Tillsammans ger dessa en hybridpositioneringslösning som sömlöst skiftar över till den teknik som ger bäst resultat. GPS har tex dålig täckning inomhus och där tar då CellID och WiFi över. Combain erbjuder mobila applikationer att köra i sin telefon men även separata trackingmoduler som använder sig av hybridpositioneringen. -I dag använder en del åkerier sig av stora fasta datorer och fast GPS utrustning som installeras på varje lastbil. Gemensamt för alla befintliga system är att de både är specialiserade, oflexibla och dyra. Combain Mobile Tracker Express använder sig enbart av vanliga konsumentmobiler och innebär ingen startkostnad. För en fast månadskostnad per mobiltelefon får man tillgång till positioneringslösningen, men även funktioner för att skickade meddelande och fördela uppdrag, berättar Rikard Windh. Under vintern har ett pilotprojekt körts tillsammans med åkeriet Containerservice. Peter Fridh är VD på Containerservice och är imponerad av både resultatet och besparingarna. -Vi slapp en investering på cirka 30.000 kronor per lastbil genom att använda Combains produkter. Med tanke på att vi har 50 lastbilar blir det en hel del pengar totalt, förklarar han.