EU-kommissionen har antagit nytt gruppundantag
Europeiska kommissionen har antagit nya konkurrensregler för avtal mellan biltillverkarna och deras auktoriserade återförsäljare, verkstäder och reservdelar samt distributörer. De nya reglerna kommer att öka konkurrensen på marknaden för reparationer och underhåll genom förbättrad tillgång till teknisk information som behövs för reparationer och genom att göra det lättare att använda alternativa reservdelar. De kommer att göra det möjligt för kommissionen att ta itu med tillverkares missbruk av garantier när de begär att bilars service endast ska utföras av auktoriserade verkstäder. De nya reglerna kommer också att minska distributionskostnaderna för nya bilar genom att eliminera alltför restriktiva regler. -Jag tror verkligen det nya regelverket kommer att medföra påtagliga fördelar för konsumenterna genom att få ner kostnaderna för reparationer och underhåll som utgör en alltför stor andel av den totala kostnaden för en bil under sin livstid. Det kommer också att minska kostnaderna för distributionen genom att göra sig av med alltför restriktiva regler, säger vice ordförande för kommissionen och konkurrenskommissionär Joaquin Almunia. De nya reglerna innebär ett 30% tröskelvärde för marknadsandelar över vilket avtal mellan biltillverkare och auktoriserade reparatörer inte längre kommer att omfattas av gruppundantaget, en anpassning av reglerna med den allmänna ramen (Vertikala begränsningar gruppundantagsförordning 330/2010 antogs den 20 april, se IP / 10/445 och MEMO/10/138). -Detta kommer att göra det lättare för kommissionen att ta itu med eventuellt missbruk till nackdel för konsumenterna, såsom vägran att ge oberoende reparatörer tillgång till teknisk information. Det kommer att öka konkurrensen mellan auktoriserade och oberoende reparatörer, säger Almunia. De nya reglerna kommer att stärka reparatörernas tillgång till alternativa reservdelar som kan utgöra en stor andel av reparationsräkningar. Biltillverkare kommer inte längre att kunna göra garantin beroende av att ha oljan bytt eller andra tjänster för bilen endast i auktoriserade verkstäder. Naturligtvis kan tillverkarens begäran att reparationer som täcks av garantin - och betalas av tillverkaren - kommer att utföras inom det auktoriserade nätverket. Allt detta är viktigt för konsumenterna eftersom reparationer står för uppskattningsvis 40% av den totala kostnaden för att äga en bil och kostnaderna har ökat under senare år. När det gäller distributionen av bilar, har kommissionens bedömning visar att bilförsäljningens marknader är mycket konkurrenskraftiga. Marginaler för fordonstillverkare och återförsäljare är smal, och under flera år finns en produktions överkapacitet och tekniska förbättringar har lett till fördelar för konsumenterna i form av minskade priserna och öka utbudet. Den finansiella krisen har också lagt till en prispress. I detta sammanhang är de nuvarande reglerna alltför komplicerade och restriktiva, och har haft den indirekta effekten av att köra upp distributionskostnader, som utgör i genomsnitt 30% av priset för en ny bil. Kommissionen föreslår därför att förenkla dessa regler och behandla distributionen av bilar som alla andra på marknaden. Den nya ordningen kommer att ge biltillverkarna mer flexibilitet för att organisera olika nätverk där flermärkesförsäljare gäller sida vid sida med andra återförsäljare. De nya reglerna kommer att träda i kraft den 1 juni 2010 som avser marknaderna för reparation och underhåll, och den 1 juni 2013 med avseende på försäljning av bilar och kommer att gälla till den 31 maj 2023.