Ett däck för två världar
Efterfrågan på däck för kommersiella fordon kommer att förändras under de närmaste fem åren, spår Continentals division för däck till kommersiella fordon. Flerfunktionsdäck, som det senaste HD HYBRID, kommer att dominera på drivaxeln, dvs. däck som kan användas för både fjärr- och regionaltrafik. HD HYBRID-däckets egenskaper, som ger ett brett användningsområde, bör tilltala många transportföretag med sin kompromisslöshet: Continental utlovar ännu längre körsträcka i fjärr- och regionaltrafik än de moderna systermodellerna HDL2 och HDR2. Detsamma gäller för rullmotstånd och energieffektivitet. – HD HYBRID är därför det bästa valet för vagnparksägare som använder sina fordon för såväl fjärrtrafik som regionaltrafik, framhåller Alexander Chmiel, varumärkeschef för däck till kommersiella fordon på Continental. Chmiel förväntar sig en växande målgrupp: Dagens transportföretag måste använda sina fordon mer flexibelt än någonsin tidigare. Fordon avsedda endast för fjärrtrafik eller endast för regionaltrafik blir allt ovanligare. Verksamheterna lastbilstransporter och samlastat gods håller på att växa ihop och det ställer andra krav på däcken. – Det är därför vi har utvecklat HD HYBRID – ett däck som passar båda världar, säger Chmiel. Mot den här bakgrunden är man på Continental övertygad om att HD HYBRID inom bara några år kommer att vara “vår bästsäljare för drivaxeln". Varumärkeschefen anser att det också kommer att “motsvara 50 procent av vår drivdäcksportfölj". På Continental domineras detta segment fortfarande av allrounddäcket HDR2. Förändringen av marknaden kommer dessutom att påskyndas av det integrerade regummeringsprogrammet: Vagnparksägare som tidigare har valt modellerna HDL2 och HDR2 kan nu välja ett HD HYBRID-mönster vid regummeringen eftersom däcken har identiska stommar.