Digital lansering: Polo GTI på Facebook
Volkswagen bryter ny mark för att marknadsföra sina produkter. Polo GTI blir den första bilen som man helt och hållet lanserar i Europa enbart genom spridning i sociala medier. Facebook-användare upptäcker Volkswagens nya sportiga modell genom devisen "Fast Lane – Driven by Fun". – Vårt mål är att inspirera unga människor att fastna för Volkswagens bilar, och detta i en internationell dimension, säger Luca de Meo, marknadsdirektör för Volkswagen Group och Volkswagen Personbilar. Volkswagens nya exklusiva digitala kampanj handlar inte om bilannonsering i klassisk mening. Den tar i stället sikte på de olika möjligheter som erbjuds via sociala nätverk för att attrahera en yngre målgrupp för Polo GTI. – Den här kampanjen gör att vi närmar oss kunderna samtidigt som den ger oss möjlighet att skapa en tätare dialog med dem, säger Luca de Meo. Tre videofilmer där bilen inte är direkt uppenbar har producerats för starten av Volkswagens engelskspråkiga Facebook-profil www.facebook.com/volkswagen. Dessa filmer skildrar scener med en ovanlig touch av vardagslivet, som till exempel en rutschkana som går nedför en trappa, en supersnabb snabbköps-kundvagn och en hiss som låter som en raket som just ska starta. Filmerna förmedlar spänningen med hastighet utan att för den skull uppmuntra till snabb bilkörning. I sin nya Facebook-profil har Volkswagen lagt till en "Fast Wall" till sin "Fast Lane". Här kan vänmeddelanden prioriteras. Dessutom motiverar en tävling användarna att vara kreativa och själva föreslå sina "Fast Lane"-bidrag. Volkswagens Facebook-profil inkluderar också den viktigaste produktinformationen om nya Polo GTI, liksom andra globala Facebook-aktiviteter från Volkswagen. Polo GTI är ett nytt exempel där Volkswagen använder sociala medier för spridning av information om sina produkter och varumärke. För en kort tid sedan hade Volkswagen i Sverige stora framgångar med sin "Rolighetsteori" där man spred ett miljöbudskap om att det var lättare att ändra beteende om det samtidigt var roligt. Den kampanjen, som prisbelönats i flera tävlingar i världen, spreds helt och hållet via olika former av sociala medier.