Hammerglass okrossbara rutor i ambulanser
Hammerglass AB i Förslöv och Nilsson Special Vehicles AB i Laholm har tecknat ett flerårigt avtal om leverans av tonade Hammerglass-rutor till Nilssons nya lättviktsambulanser. Totalt rör avtalet flera hundra ambulanser. Nilsson SV har en lång historia inom specialbyggda fordon och har bl a limousiner och begravningsbilar på programmet. Utgångspunkten är alltid en ny Volvo – sedan startar jobbet med att kapa, förlänga och specialinreda. Årets vinter var mer än tuff för utryckningsfordon i norra Europa. Många av fordonen har fortfarande bara drift på 2 av hjulen och blev till stor del stående i garage under den utdragna vintern. Även i Sverige där bilarna trots allt är utrustade med vinterhjul hade många landsting problem med sjuktransporter och utryckningar. De enda som klarade vintern utan större problem var de fyrhjulsdrivna utryckningsfordonen – bl a alla Volvoambulanser. Det är oerhört viktigt att påbörja livräddningsförsök och skadevård direkt när ambulanspersonalen kommer till en olycksplats. Ett problem med dagens ambulanser är dock att de har en tjänstevikt som blir för hög i förhållande till den mängd livräddningsutrustning och apparatur man önskar ha med sig. Man tvingas välja bort viss utrustning. Mot denna bakgrund har Nilsson tagit fram en ny, viktbantad Volvoambulans. Den stora förändringen återfinns i skåpet, som istället för glasfiber eller plåt är tillverkat i kolfiber. För att spara ytterligare vikt är de tonade rutorna tillverkade i Hammerglass (halva vikten mot glas). Förutom vikten finns även en fördel i att glasen inte går att krossa. Tyvärr finns tillfällen där utryckningsfordon blir utsatta för stenkastning och vandalisering. Nilsson Special Vehicles har Norden som hemmamarknad, men förhoppningen är att den nya serien skall kunna väcka intresse över hela Europa. Bolaget Hammerglass AB bildades 2006, men produkten med samma namn togs fram redan 1994. Sedan dess har tusentals rutor monterats som inbrotts- och vandalskydd i svenska fastigheter. I grunden är Hammerglass en extra klar polykarbonatskiva – 300 gånger starkare än glas. Polykarbonat är i grunden mycket känsligt mot repor och blir gult och sprött i solen. Hammerglass har tagit fram en extremt hård ytbeläggning som eliminerar gamla problem och som även möjliggör att som enda företag i världen bygga isolerglaskassetter med fem års garanti. Sedan en tid tillbaka arbetar Hammerglass även med entreprenadmaskiner och fordon med glaskrossproblem. För att kunna leverera glas till fordon som går fortare än 50 km/t krävdes dock att glasen certifierades inom den europeiska normen för fordon – R43. Tester och certifikat blev klart under maj 2010.