En motorbransch med stark framtidstro
Den svenska motorbranschen går in i sommaren med både stark framtidstro och optimism. Försäljningen av bilar har ökat mycket starkt och branschföretagen investerar i allt högre takt. På verkstäderna är det bra med jobb och den fria sektorn kan se fram emot en starkare position på marknaden genom det nya gruppundantaget. EU har klart uttalat att den fria sektorn behöver stärkas för att öka konkurrensen på service, reparationer och reservdelar. Dessutom ska det bli lättare att få tag på information från biltillverkarna. När det förra gruppundantaget infördes för sju år sedanm var det nog många som inte hade så stor tro på att nya regler från EU skulle innebära någon större förändring. Men förändring blev det vilket gjorde att vi har en helt annan motorbransch idag. På vissa områden gick det bättre, på andra sämre. Tydligast har kanske förändringen synts i bilhandeln där allt fler handlare fått möjlighet att representera flera märken. På reservdelssidan har det också blivit bättre i så motto att originaldelar inte längre är allenarådande. För verkstäderna har det blivit ökade möjligheter att serva även nyare bilar, även om det på detta område gått lite trögare. Biltillverkare har gjort allt för att knyta upp kunderna. Det har också varit svårt i vissa fall att få tag i teknisk information från biltillverkarna. Men de här sista områdena kan nu vara på väg att brytas upp genom de klara regler som finns i det nya gruppundantaget som började gälla redan den 2 juni i år. Det är ju valår i år och nu mobiliserar både politiker och organisationer för att sätta bilen och transporterna i fokus. Ett riktigt avstamp för detta blir Almedalsveckan på Gotland i början av juli. BIL Sweden kommer tillsammans med MRF att arrangera det mest omfattande programmet hittills på Gotland. Det blir bland annat en daglig utställning med cirka 30 bilar, nio seminarier och sex trafikpolitiska utfrågningar. . Därutöver arrangeras ett flertal slutna middagar för viktiga intressenter förutom fordonsindustrins traditionella stora officiella middag för 100 särskilt inbjudna politiker, myndighetsrepresentanter, forskare m fl. Elbilar får rejält med utrymme och många intressanta bilar, bland annat sådana som aldrig tidigare visats i Sverige finns på plats. Seminarierna kommer at ta upp ämnen som klimatfrågan och vägtrafiken, fordonsindustrins framtid i Sverige – kommer jobben tillbaka?, elbilsseminarium, prioritering av olika infrastruktursatsningar, etanolbilar och miljön, bilen ur jämställdhetsperspektiv och en hel dag ägnas åt miljöbilar. Transportnäringen i samverkan kommer också att ordna en rad intressanta seminarier. Dessutom har riksdagspartierna var sin dag med tal av partiledarna som med all säkerhet också kommer att ta upp frågor om fordonsindustrin och bilen som transportmedel. Förhoppningsvis blir det då också klara besked om hur man ser på framtiden för bilen i Sverige.