Oenighet om säkerhetsnorm för bilar
I maj presenterade försäkringsbranschen en rankinglista över hur bra de nya bilmodellerna på den svenska marknaden klarar säkerhetskraven enligt NVSA-normen. Normen infördes i Sverige 2008 som första land utanför Storbritannien, där den funnits sedan 1993. Nu har den brittiska försäkringsbranschen presenterat sina senaste resultat. British Insurance Vehicle Security Awards (BIVSA) är ett viktigt evenemang för den brittiska bilindustrin. Då delar försäkringsbranschen ut utmärkelser till de nya bilmodeller som bäst når upp till kraven som säkerhetsnormen NVSA (New Vehicle Security Assessment) ställer upp gällande konstruktion och utrustning. - Årets BIVSA hölls den 16 juni och då delades utmärkelser ut till olika kategorier personbilar. Det rör sig alltså om modeller på den brittiska marknaden - de bilmodeller vi har här i Sverige ser i vissa fall något annorlunda ut och den svenska listan är vad bilköpare i Sverige ska använda, säger Anders Edvardsson, affärsområdesansvarig NVSA. Utmärkelser delas också ut till årets bästa biltillverkare. I år blev det Volkswagen. Även den mest innovativa biltillverkaren på säkerhetsområdet och den mest miljövänliga bilmodellen får utmärkelser. NVSA-normen har funnits på den brittiska marknaden i 17 år och utmärkelser har delats ut sedan 2004. Britterna har framgångsrikt arbetat in NVSA och det är viktigt för en biltillverkare att få högt betyg. - I Sverige har normen bara ett par år på nacken och vi har en bit kvar innan vi når samma status som på den brittiska marknaden. Vi har fått god uppmärksamhet både hos biltillverkare och hos konsumenterna via media, så vi är mycket hoppfulla, säger Anders Edvardsson. Ett stort bekymmer, inte minst i slutänden för konsumenterna, är att flera biltillverkare inte låter sina nya modeller gå igenom NVSA-testerna. Ända sedan starten har de avstått från att sända in underlag och nonchalerar normen, trots drygt ett års diskussioner och påtryckningar från försäkringsbranschen. - Ett märkligt beteende, inte minst med tanke på att ett par av dem, Mercedes och BMW, ligger bland de allra bästa på bilmodellnivå i den brittiska bedömningen med några av sina modeller. Mercedes och BMW hänvisar på den svenska marknaden till att man inte stödjer uppkomsten av nationella normer inom detta område. När det gäller den nationella normen på den brittiska marknaden har man uppenbarligen valt att anpassa sina fordon. Detta är ju särskilt intressant eftersom den svenska och den brittiska normen till 100 procent överensstämmer med varandra, säger Anders Edvardsson. Målsättningen är att den svenska försäkringsbranschen och Thatcham Motor Insurance Repair Centre till nästa år ska dela ut ett gemensamt pris till bästa fordonstillverkare på de båda marknaderna.